728x90 AdSpace

  • Latest News

    Tuesday 27 August 2019

    Israel Mahu Bina 113,000 Rumah Peneroka Haram

    Isnin, 26-08-2019 – Pemimpin parti dari pakatan sayap kanan, Yamina, pada Rabu mengumumkan rancangan untuk membina 113,000 unit rumah di penempatan haram Israel di Tebing Barat yang dijajah, menurut media media Ibrani yang berbeza.

    Menurut Yamina, rancangan itu – yang akan melihat penduduk peneroka haram meningkat sebanyak setengah juta – merupakan penyelesaian kepada krisis perumahan Israel, yang telah menyaksikan kenaikan harga rumah.

    “Kawasan metropolitan Tel Aviv hampir sama ramai seperti Gaza dan mahal seperti New York,” kata ketua menteri dan bekas menteri keadilan Ayelet Shaked pada sidang akhbar yang diadakan untuk melancarkan pelan di penyelesaian Etz Efraim.

    “Petua magik yang berbeza yang kita lihat dalam beberapa tahun kebelakangan ini tidak berhasil. Penyelesaiannya adalah mudah: untuk menurunkan harga anda perlu meningkatkan penawaran”, katanya.

    Yamina ingin membina rumah peneroka haram ini dalam tempoh lima tahun, yang akan menghubungkan Ariel – jauh di Tepi Barat yang dijajah utara – dengan Rosh Ha’ayin di dalam kawasan Green Line.

    Rancangannya bertujuan untuk meningkatkan bilangan peneroka haram Yahudi yang tinggal di Tebing Barat dalam setengah juta orang, yang akan membawa jumlah mereka kepada kira-kira satu juta.

    Pakatan sayap kanan mendakwa populasi Israel akan mencapai 10 juta pada tahun 2024, jadi ia mahu satu juta orang tinggal di Tebing Barat.
    https://palestinkini.info/?p=18995


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Israel Mahu Bina 113,000 Rumah Peneroka Haram Rating: 5 Reviewed By: Kaki Palu
    Scroll to Top