728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 12 March 2020

    Mahathir harap kerajaan tidak gugurkan dasar yang baik

    Tun Dr Mahathir Mohamad berharap dasar-dasar kerajaan yang baik seperti Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 yang dilaksanakan ketika pentadbiran beliau sebagai perdana menteri ketujuh, tidak akan digugurkan oleh kerajaan Perikatan Nasional yang baharu.

    "Saya minta kalau boleh Kabinet janganlah gugurkan dasar-dasar yang baik yang telah kita adakan umpamanya dasar Wawasan Kemakmuran Bersama, itu satu benda yang baik.

    "Orang yang menciptakan dasar itu pun ada dalam Kabinet, jangan gugur," katanya dalam wawancara bersama Sinar Harian yang disiarkan di akhbar itu hari ini serta di laman YouTube.

    Dr Mahathir juga berharap Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan dilaksana semula supaya negara tidak ketinggalan dalam bidang ilmu itu.

    Beliau berkata sains dan matematik bukan satu bidang ilmu statik namun berkembang setiap masa dengan penemuan dan aplikasi baharu.

    "Jadi, kita, kalau dalam bahasa Melayu apabila datang paper (kertas kerja) berkenaan new application (aplikasi baharu), digitalisation (pendigitalan), artificial intelligence (kecerdasan buatan) dan sebagainya, kita dalam bahasa Melayu, kita tidak boleh faham. Kita nak ada orang yang menterjemah.

    "Orang yang menterjemah itu perlu ada ilmu itu dan perlu fasih dalam bahasa Melayu dan Inggeris, dan bahasa Inggeris sains ini berlainan dengan bahasa Inggeris biasa ...jadi nak translate (terjemah) itu ke bahasa Melayu adalah satu perkara yang sukar dilakukan. Jadi, kita akan ketinggalan di waktu sains berkembang dengan maju," tambahnya.





    Pemimpin berusia 94 tahun itu berkata kecenderungannya terhadap PPSMI bukan tidak sayang terhadap bahasa Melayu, malah jelasnya beliau merupakan pejuang bahasa itu.

    "Tahun 1945, 1946 saya telah perjuangkan bahasa tetapi saya lebih utamakan ilmu. Kalau kita ketinggalan ilmu, kita jadi mundur," katanya.

    Dr Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri ketujuh setelah menerajui Pakatan Harapan (PH) yang ketika itu merangkumi Bersatu, PKR, DAP dan Amanah memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018.

    Namun, Dr Mahathir meletakkan jawatan utama kerajaan itu pada 24 Feb lepas sebelum dilantik sebagai Perdana Menteri Interim oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada hari sama.

    Berikutan krisis kepimpinan negara yang berlanjutan selama seminggu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik Perdana Menteri kelapan dan mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri di hadapan Al-Sultan Abdullah di Istana Negara pada 1 Mac. - Bernama

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Mahathir harap kerajaan tidak gugurkan dasar yang baik Rating: 5 Reviewed By: Kaki Palu
    Scroll to Top