728x90 AdSpace

  • Latest News

    Tuesday 11 April 2017

    "Ceritakan Kisah Saya Kepada Golongan Perokok-Perokok Tegar..."



    Isu merokok merupakan satu perkara yang paling sensitif untuk dibincangkan di kalangan lelaki. Maka tidak hairanlah meskipun kerajaan telah habis ribuan ringgit untuk menjayakan kempen berhenti merokok mereka, masih terdapat  pihak yang menentang  keras larangan dan usaha kerajaan untuk membasmikan tabiat merokok ini.

    Kebanyakkan mereka yang menentang kempen anti-merokok ini memberikan alasan seperti ‘merokok mati tak merokok juga mati’ bagi mereka membenarkan mereka meneruskan tabiat merokok mereka itu meskipun sudah diberitahu tentang bahaya dan risiko mengenai merokok.

    Tetapi bagaimana pula dengan orang yang terkena asap rokok yang menjadi seorang perokok pasif? Adakah juga berbahaya?

    Seorang doktor yang mempunyai pernah merawati pesakit yang menderita ketumbuhan tumor pada pita suara akibat sering terdedah kepada asap rokok yang dilepaskan oleh rakan sebilik pesakit itu tampil untuk berkongsi cerita setelah mendapat keizinan daripada pesakitnya itu. Baca kisahnya di bawah.

    “Saya panggil dia Min, pesakit saya sudah dua bulan dirawat di hospital ini. Min bekerja sebagai mekanik kereta. Dia tak merokok dan tidak pernah merokok. Namun, rakannya yang merokok.



    Tapi pada akhirnya Min menderita tumor pada pita suara setelah terdedah kepada asap rokok yang dilepaskan oleh rakan-rakannya. Pita suara, leher dan saluran pernafasan juga erpaksa dibuang melalui pembedahan dengan membuang hampir separuh dari bahagian lehernya.

    Kini hidungnya sudah tidak berpungsi dan Min terpaksa bernafas melalui lubang khas yang ditebuk di bahagian lehernya. Min juga menjadi bisu setelah pita suaranya terpaksa dibuang.

    Min adalah seorang yang baik dan sebelum beliau dibenarkan untuk pulang, beliau telah berpesan kepada saya, “Adik jauhi asap rokok. Ambil gambar saya ceritakan sama rakan-rakan biar mereka berhenti merokok.”

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: "Ceritakan Kisah Saya Kepada Golongan Perokok-Perokok Tegar..." Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top