728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 11 October 2023

    Operation Aqsa Flood : Israel Vs Hamas



    1. Media pelbagai sumber melaporkan bahawa US akan bantu Israel untuk menentang Hamas. 

    2. US offer bantuan aset seperti kapal perang laut dan pesawat pejuang manakala Israel akan melancarkan serangan melalui darat. 

    3. Secara teori, apabila sesuatu tentera berjaya menguasai laut dan udara, maka peperangan darat akan jadi lebih mudah, kerana bantuan kuasa tembakan boleh dilaksanakan 24/7, dan memudahkan kemaraan pasukan darat.

    4. Adakah Hamas tidak berpeluang untuk menang? 

    5. Hamas berpeluang untuk menang kerana Gaza adalah kawasan yang padat dengan bangunan, dan mempunyai home advantages. Kubu pertahanan sempurna (rujuk battle of Fallujah & battle of Marawi)
    6. Menyerang kawasan yang penuh dengan bangunan tinggi adalah malapetaka untuk pasukan darat kerana musuh mampu bergerak bebas dan menyerang secara tersembunyi. 

    7. Belum lagi cerita IED yang ditanam di jalanan, atau tawanan perang yang diletakkan secara random dalam bangunan. 

    8. Tentera Israel tak akan berani sesuka hati untuk letupkan mana mana bangunan, kerana kawan-kawan mereka atau pegawai mereka kemungkinan ada di situ. 

    9. Hamas dilihat telah mempamerkan kaedah Psychological Warfare yang berkesan dimana mampu mengganggu emosi musuh untuk bertindak pantas. 

    10. Semasa ciapan ini ditulis, Israel declare mahu putuskan bekalan elektrik dan air ke dalam Gaza. Adakah ini melemahkan penduduk Gaza? Ya, penduduk Gaza akan lemah. Tetapi tindakan ini juga sebenarnya akan menyusahkan pasukan darat Israel kerana mereka pun tiada sumber asas untuk digunakan jika berada 'deep in enemy line'

    11. Perang di Gaza ini hanya boleh dimenangi oleh pasukan yang kuat imannya. insyAllah



    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Operation Aqsa Flood : Israel Vs Hamas Rating: 5 Reviewed By: Muhamad Zaki
    Scroll to Top