728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 22 November 2017

    Turki Haramkan Kegiatan LGBT




    Pihak berkuasa Turki bertindak mengharamkan semua aktiviti kebudayaan berkaitan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transeksual (LGBT) di wilayah Ankara bagi mengekalkan keamanan awam.


    Pihak pentadbiran Ankara berkata menerusi laman web mereka, “Sejak 18 November (Sabtu) dan sehingga notis selanjutnya, semua acara (berkaitan LGBT) seperti filem, teater, penyaringan, panel, seminar (kolokium), pameran dan sebagainya telah diharamkan.”


    Hal ini kerana acara-acara LGBT boleh “menimbulkan provokasi dalam masyarakat”, tambah pihak pentadbiran lagi seperti yang dilaporkan Free Malaysia Today.


    Sebelum itu, Turki mengharamkan festival filem gay German yang sepatutnya diadakan di ibu kota negara itu demi mengelak dari berlakunya kebencian dan serangan keganasan.


    Pihak berkuasa Turki juga telah mengharamkan penganjuran perarakan tahunan besar-besaran kumpulan gay atas faktor keselamatan sejak 3 tahun yang lalu.


    Awal bulan ini, Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan menyelar kewujudan kuota untuk gay dalam jawatankuasa komuniti dengan mengatakan bahawa ianya bertentangan dengan nilai-nilai negara tersebut.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Turki Haramkan Kegiatan LGBT Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top