728x90 AdSpace

  • Latest News

    Monday 28 August 2017

    Kerap Digigit Nyamuk? Jom Baca Kenapa Serangga Ni Suka Kat Korang






    Mesti pelik kan, rupa-rupanya nyamuk pun pandai memilih mangsanya untuk dihisap juga. Lagi menghairankan kalau tempat yang anda pergi bersama rakan-rakan yang lain, nyamuk tersebut lebih menyukai untuk menghisap darah anda berbanding rakan anda yang lain. Nak tahu kenapa? Jom baca.


    a) Badan Mengandungi  Kadar Karbon Dioksida Yang Banyak

    Antara salah satu penyebab nyamuk suka datang kepada anda adalah disebabkan badan kita mengeluarkan kadar karbon dioksida yang banyak. Lagi banyak badan kita keluarkan karbon dioksida, lagi berseleralah nyamuk tu kat kita.


    b) Suhu Badan Tinggi

    Kebiasaannya, individu yang berbadan besar dan wanita mengandung dan orang yang baru selesai bersenam akan digemari oleh sang nyamuk dek kerana suhu badan mereka yang tinggi.


    c) Jenis Darah Dalam Badan

    Menurut kajian, darah jenis O lebih digemari oleh nyamuk berbanding darah jenis A. Hal ini kerana, komposisi badan akan mengeluarkan bahan kimia melalui kulit, dan dari itulah nyamuk dapat mengenalpasti darah jenis apakah si mangsa mereka. Patutlah nyamuk selalu datang hinggap kat tempat admin, mungkin sebab darah O darah manis kot.


    d) Komposisi Mikrob Kulit

    Setiap individu mempunyai komposisi mikrob yang berbeza pada kulit masing-masing. Oleh itu, komposisi unik mikrob itulah juga yang akan mempengaruhi jumlah nyamuk yang akan datang untuk menghisap darah anda.


    e) Aktif/ Selalu Mengeluarkan Peluh

    Aktiviti yang mengeluarkan peluh juga menjadi penyebab utama suhu badan kita meningkat dengan mendadak. Hal ini kerana jumlah asid laktik akan meningkat dan akan menyebabkan kulit kita mengeluarkan haba. Nyamuk lebih utamakan mangsa yang bersuhu badan tinggi, oleh itu anda yang berpeluh pasti akan jadi mangsa utama.



    Sekian perkongsian untuk hari ini. Cegah aedes dan denggi!


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Kerap Digigit Nyamuk? Jom Baca Kenapa Serangga Ni Suka Kat Korang Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top