728x90 AdSpace

  • Latest News

    Monday 10 April 2017

    7 Jenama Antarabangsa Ini Sebenarnya Buatan Rakyat Malaysia




    Jika selama ini korang terlalu mementingkan jenama dan barangan luar negara, mungkin korang perlu berfikir sekali lagi selepas lihat jenama-jenama terkemuka ini sebenarnya dimiliki oleh orang Malaysia ini.





    1. BONIA















    Ramai yang menyangka Bonia adalah produk Italy. Mungkin kerana namanya yang seakan-akan nama dari Italiy.

    Sememangnya jenama Bonia sangat dikenali. Lagi-lagi kualiti produk yang dipersembahkan oleh jenama ini setaraf produk terkemuka antarabangsa. Ini adalah produk yang boleh dibanggakan. Produk Bonia berinspirasikan hasil rekaan dari Italy.





    2. San Francisco Coffee













    Bermula pada tahun 1997. Restoran ‘coffee’ ini dimiliki oleh Lyndarahim Ventures Sdn. Bhd. dibawah Datuk Abdul Rahim Zin.





    3. The Manhattan Fish Market
















    Nama restoran ini sudah tidak asing lagi dikalangan rakyat Malaysia. Restoran ini yang popular ini bukan dari Manhattan yer. Ianya diasaskan oleh George Ang and Dr. Jeffrey Goh, rakyat Malaysia.






    4. Fipper










    Ini merupakan selipar yang menjadi pilihan zaman ini kerana keselesaan dan reka bentuknya yang simple tapi cantik. Ramai menyangka ianya berasal dari California, sebaliknya syarikat Fipper ini milik orang Malaysia. Pengasasnya adalah Jack Lim yang mula mencipta jenama ini pada.





    5. OGAWA










    Siapa sangka nama jenama yang berasaskan bahasa Jepun ini adalah milik orang tempatan. Pengasasnya ialah Wong Lee Keong and Lim Poh Khian. Mereka mencipta peralaan mengurut ini sejak 1996 hingga ianya kini dikenali umum.





    6. Beryl’s















    Satu lagi produk tempatan yang popular iaitu coklat Beryl’s. Namanya diambil semperna nama klasik bagi kanak-kanak perempuan yang bermaksud batu permata jenis bersih dan cerah. Bagi ahli geologi pulak, beryl adalah mineral yang terdiri daripada beryllium aluminium cyclosilicate.





    7. Vochelle













    Selain dari Beryl’s, ramai guna yang menyangkakan Vochelle juga jenama dari antarabangsa.

    Vochelle diedarkan oleh Maestro Swiss,  sebuah syarikat yang pesat berkembang dalam pengilangan, penjualan dan pemasaran dalam industri makanan dan minuman kat Malaysia. Ibu pejabat dan kilangnya bertapak kat Pulau Pinang tapi Pejabat Jualan dan Pemasarannya kat Petaling Jaya.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 7 Jenama Antarabangsa Ini Sebenarnya Buatan Rakyat Malaysia Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top