728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 18 March 2017

    Bagaimana Orang Zaman Silam Rancang Keluarga? Mereka Guna 13 Alat Ini...



    Nota Editor: 11 alat merancang keluarga dari zaman silam ini pada asalnya telah dialih bahasa oleh Blog Bengkung Moden. Kami kongsikan semula di sini dengan izin dari pemilik blog. Selamat menambah pengetahuan.
    Sebenarnya ‘family planning’ atau merancang keluarga memang sudah bermula sejak dari berabad yang dulu lagi, cuma caranya sangat berbeza dengan zaman sekarang dan mungkin kaedah ini agak menyakitkan. Yang pasti ianya tak bermula dengan pil tapi alatan yang dicipta dengan berbagai bahan.
    1. Alat penghalang kehamilan daripada gangsa
    kaedah-merancang-keluarga-1
    Roman, 200 BCE-400 CE
    Alat penghalang kehamilan dari gangsa. Alat ini adalah satu cara menyekat serviks. Jurang membolehkan rod yang akan dimasukkan ke dalam pangkal rahim. Walaupun ia boleh kekal di tempat semasa hubungan, hubungan seperti itu boleh menyakitkan.
    Orang di zaman Mesir Purba menggunakan campuran daun akasia, madu dan lint sebagai penghalang di dalam faraj untuk menghalang kehamilan berlaku.
    Di Greece Purba pula, penggunaan tumbuhan seperti silphium (aka Laserwort) digunakan untuk menghalang kehamilan.
    Sebahagian daripada alat yang ditunjukkan dalam artikel ini adalah pesari (pessaries), yang merupakan alat untuk menyekat serviks.
    2. Alat penghalang kehamilan daripada emas
    kaedah-merancang-keluarga-2
    1880 – Alat ini merupakan alat penghalang kehamilan dari jenis emas dan merupakan peranti yang digunakan untuk menyekat pensenyawaan di pangkal rahim. Alat ini mula digunakan sebagai kontraseptif pada akhir tahun 1800-an. Di penghujungnya rata dan akan dimasukkan ke dalam vagina untuk masuk ke dalam rahim melalui serviks. IUC dimasukkan selepas persenyawaan. Ia akan menghentikan embrio yang baru disenyawakan melekat dalam lapisan rahim.
    3. Pesari Stem kaca
    kaedah-merancang-keluarga-3
    1920 – Pesari Stem adalah alat-alat kontrasepsi sbb (IUD). Mereka terdiri daripada getah, logam atau kaca batang dilampirkan kepada cawan atau butang untuk memegang batang tegak dan mencegahnya semakin hilang dalam rahim. Contoh ini diperbuat daripada kaca. Plastik kecil atau tembaga IUD masih digunakan hari ini.
    4. Alat penghalang kehamilan daripada aluminium
    kaedah-merancang-keluarga-4
    Akhir tahun 1920-an – Alat Penghalang kehamilan yang diperbuat daripada aluminium telah dibuat oleh Syarikat Jerman Rauch.
    5. Pesari stem untuk rawatan sakit puan
    kaedah-merancang-keluarga-5
    1925 – Pesari Stem ini adalah alat kontrasepsi (IUD) . Rawatan sakit puan biasa dalam tahun 1800-an dan awal 1900-an. Mereka juga telah digunakan sebagai alat untuk merancang kehamilan.
    6. Kondom usus haiwan
    kaedah-merancang-keluarga-6
    1910-an – Kondom ini dibuat dengan menggunakan membran usus haiwan, yang dikenali sebagai caecal. Kondom Caecal berkesan untuk menghalang kehamilan kerana membran haiwan menghalang virus merebak. Mereka tidak pasti melindungi daripada jangkitan penyakit kelamin seperti AIDS. Contoh ini telah dibuat oleh ahli kimia John Bell dan Croyden Limited.
    Pengembara Itali Casanova mencatatkan, beliau telah menggunakan kondom dari kulit kambing pada 1700-an. Pada zaman Victoria pula, adalah menjadi satu kesalahan bagi mana-mana individu atau organisasi yang menggalakkan kawalan kelahiran atau menyebarkan bahan bacaan mengenainya.
    Tetapi pada tahun 1920, aktivis British Marie Stopes menyatakan yang kawalan kehamilan ini adalah untuk perubatan dan bukan melibatkan moral seseorang. Kemudian, Stopes membuka klinik kawalan kehamilan, yang memberikan nasihat kepada ibu-ibu serta menunjukkan bagaimana untuk menggunakan penutup serviks.
    7. Penutup serviks
    kaedah-merancang-keluarga-7
    1920an – “Prorace” penutup serviks
    8. Penutup serviks getah
    kaedah-merancang-keluarga-8
    1920 – Penutup serviks jenis getah. Alat ini digunakan yang bertindak sebagai penghalang untuk sperma memasuki uterus. Jenama “Racial” ini telah diubahsuai oleh Dr Marie Stopes (1880-1958).
    Pada tahun 1937, kajian di Amerika menunjukkan sokongan padu lebih daripada 71% untuk kontrasepsi. Walaupun begitu,pengiklanan yang berkaitan dengan mengawal kehamilan masih diharamkan.
    Menjelang tahun 1950-an, penyelidik kimia telah membangunkan pil perancang yang berpotensi dan pada tahun 1960 Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) telah meluluskan penggunaannya.
    Namun, sehingga tahun 1965 pil perancang hanya boleh digunakan oleh wanita yang sudah berkahwin di setiap negeri di Amerika.
    9. Pil perancang
    kaedah-merancang-keluarga-9
    Gambar ini telah dipaparkan di muka hadapan majalah TIME pada tahun 1967, pil perancang ini merupakan detik revolusi dalam bidang perubatan dan gerakan pembebasan wanita yang semakin meningkat.
    10. Span kontraseptif
    kaedah-merancang-keluarga-10
    1990 – Span kontraseptif. Span ini telah digunakan secara meluas sebagai kaedah merancang keluarga pada awal tahun 1900-an. Span kontraseptif ini diperbuat daripada getah dan akan dimasukkan ke dalam serviks. Ia adalah salah satu daripada pelbagai kontraseptif yang dipromosikan oleh persatuan perancang kehamilan yang ditubuhkan oleh Dr Marie Stopes (1880-1958). Span ini di simpan di dalam kotak aluminium yang dibuat oleh sebuah syarikat di Britain yang bernama Elarco.
    11. Prorace yang mengandungi pembunuh sperma
    kaedah-merancang-keluarga-11
    1920 – The “Prorace” ini telah dibangunkan oleh Dr. Marie Stopes (1880-1958). Ia telah diedarkan oleh “Mother’s Clinic”, yang dibuka di London pada tahun 1921. Alat kontraseptif ini mengandungi spermisid untuk membunuh sperma.
    12. Penghalang embrio membesar
    kaedah-merancang-keluarga-12
    1920 – Pakar sakit puan Jerman Ernst Grafenberg mencipta peranti kontrasepsi ini dan merupakan perancang kehamilan yang popular. Alat ini akan menghalang embrio selepas persenyawaan dengan menghentikan proses perkembangan embrio daripada membentuk dan menjadi janin. Ia akan di masukkan ke dalam rahim oleh doktor dan ia boleh dibiarkan berada di dalam rahim seorang wanita untuk beberapa tahun.
    13. Kondom terkini
    kaedah-merancang-keluarga-13
    Hinggalah akhirnya kondom dicipta. Gambar di atas adalah salah stau dari kaedah memeriksa dan menguji kondom sebelum ia diedarkan.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Bagaimana Orang Zaman Silam Rancang Keluarga? Mereka Guna 13 Alat Ini... Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top