728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 22 April 2020

    Elak Ziarah Menziarahi Dimusim Ramadhan

    MENGAMBIL iktibar daripada penyebaran jangkitan Covid-19 dalam Kluster Pengerang dan Sub-kluster Rembau, masyarakat diminta

    kekal patuh kepada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepanjang Ramadan ini dengan mengelakkan daripada melakukan aktiviti kunjung-mengunjung ke rumah rakan mahupun sanak-saudara.

    Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia termasuklah perjalanan rentas negeri, daerah dan mukim atau menghadiri perhimpunan besar-besaran (termasuk majlis keagamaan dan majlis keraian).

    “KKM khuatir aktiviti seperti ini yang menjadi kelaziman rakyat Malaysia, akan mengakibatkan penularan jangkitan Covid-19 dalam kalangan ahli keluarga terutama kepada golongan warga emas dan kanak-kanak,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.

    Menurutnya, tradisi dan amalan ibadat pada Ramadan bagi umat Islam seluruh dunia juga akan turut terkesan memandangkan banyak

    negara sedang melaksanakan kawalan pergerakan dan sempadan bagi mengekang penularan Covid-19 di negara masing-masing.

    “Umat Islam di Malaysia diseru menggunakan peluang ketika Ramadan ini untuk menjalankan aktiviti dan amalan keagamaan seperti persediaan juadah berbuka puasa dan solat berjemaah dengan keluarga di rumah masing-masing.

    “Langkah ini dapat membantu kita menjaga dan melindungi ahli keluarga yang dikasihi terutamanya ibu bapa yang tua dan anak-anak kecil daripada dijangkiti penyakit Covid-19,” katanya.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Elak Ziarah Menziarahi Dimusim Ramadhan Rating: 5 Reviewed By: Kaki Palu
    Scroll to Top