728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 22 April 2020

    Covid 19 : Amerika Saman Pemimpin China




    WASHINGTON: Missouri, Amerika Syarikat (AS) semalam, bertindak menyaman pemimpin China bagi mendapatkan ganti rugi kerana mendakwa mereka melakukan penipuan yang disengajakan dan tidak mengambil tindakan sewajarnya bagi menghentikan wabak pandemik COVID-19.
    Tuntutan yang pertama seumpamanya dilakukan ke atas China itu berlaku ketika Kongres mendesak bagi mengambil tindakan ke atas China.
    Presiden AS, Donald Trump pada masa sama turut menjalankan kempen supaya penumpuan diberikan kepada peranan Beijing dalam menangani wabak itu, walaupun beliau sendiri turut dikritik hebat berhubung pengendalian COVID-19, di AS.
    Negeri Missouri yang dipimpin oleh parti Trump, Republikan memfailkan saman di Mahkamah Persekutuan bagi mendapatkan ganti rugi yang tidak ditentukan jumlahnya berhubung tindakan China yang dituduh, antaranya menyimpan lambakan peralatan perlindungan diri.
    “Kerajaan China berbohong kepada dunia mengenai bahaya dan wabak COVID-19 yang sebenarnya mudah berjangkit, menggesa pemberi maklumat mendiamkan diri dan mengambil tindakan yang amat sedikit bagi membasmi penularannya.
    “Mereka mesti bertanggungjawab di atas setiap perkara yang dilakukan ini,” kata peguam Missouri, Eric Schmitt.
    Sementara itu, walaupun Trump terus melemparkan kecaman bertubi-tubi kepada China, usahanya untuk memastikan Beijing dikenakan hukuman setimpal seakan kurang mendapat perhatian oleh kerajaan AS.
    Ini memandangkan negara di Asia adalah sumber utama yang menghasilkan topeng muka dan peralatan perubatan yang sangat diperlukan oleh AS ketika ini.
    Di bawah pimpinan parti konservatif, Missouri menguatkuasakan larangan yang agak longgar berbanding negeri lain termasuk membenarkan premis perniagaan beroperasi, asalkan mereka mengehadkan jumlah pembeli dan melakukan penjarakan sosial.
    Setakat semalam, Missouri mencatatkan 189 kes kematian COVID-19 dengan separuh daripada kes itu berlaku di St Louis. - AFP

    Pegi dah kau orang-KP

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Covid 19 : Amerika Saman Pemimpin China Rating: 5 Reviewed By: Kaki Palu
    Scroll to Top