728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 8 March 2018

    Kalau Ekonomi ‘Tak Baik’, Rakyat Tak Mampu Ke Luar Negara






    Kritikan Pakatan kononnya ekonomi Malaysia berada di tahap membimbangkan tidak benar kerana rakyat negara ini membelanjakan RM46 bil pada 2016 untuk melancong ke luar negara, kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.


    "Kita bising-bising tetapi (ramai) rakyat Malaysia yang ke luar (negara) berbelanja. Kalau ekonomi tak berjalan dengan baik saya rasa orang tak mampu pergi luar negara,” katanya di Parlimen, semalam.


    Bukan itu sahaja, Keluaran dalam negara kasar (KDNK) juga mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan sebanyak 5.9% pada tahun 2017 berbanding 4.2% pada tahun 2016.


    Ia dijangka kekal antara 5%-5.5% pada 2018 berdasarkan permintaan domestik terutamanya perbelanjaan swasta berikutan kestabilan pasaran buruh, pendapatan eksport yang lebih tinggi dan kedudukan inflasi yang terkawal dalam persekitaran kadar faedah rendah.


    Kesan kenaikan harga minyak mentah dunia kepada pendapatan negara hanya dapat diketahui selepas genap setahun memandangkan harga minyak dunia yang diumum semasa Bajet 2018 adalah anggaran purata tahunan.


    "Kerajaan membuat anggaran pendapatan sebanyak RM37.8 bil untuk hasil berkaitan petroleum pada 2018 semasa pembentangan Bajet 2018, termasuk cukai pendapatan petroleum, dividen, royalti dan pendapatan sampingan daripada Petronas, berdasarkan andaian purata paras minyak mentah pada US$52 setong. Bagi tempoh 1 Januari hingga 23 Februari, 2018, purata harga minyak mentah dunia adalah pada kadar US$67.15 secara purata.”

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Kalau Ekonomi ‘Tak Baik’, Rakyat Tak Mampu Ke Luar Negara Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top