728x90 AdSpace

  • Latest News

    Sunday 31 December 2017

    Tak Tahan Bali Dipenuhi Sampah, Isytihar 'Darurat' Segera




    Pusat pelancongan Kuta di Bali sememangnya menjadi kawasan tumpuan pelbagai aktiviti termasuk luncur air dan menikmati keindahan matahari terbenam di tepi pantai.

    Namun kini, garis pantainya bagaikan ‘hilang seri’ dengan timbunan sampah-sarap terutama plastik dan bungkusan makanan berselerak di tepi pantai di sebalik ancaman letusan gunung berapi Agung di pulau peranginan itu.

    “Apabila saya mahu berenang, keadaan tidak begitu baik. Saya nampak banyak sampah di sini setiap hari. Sampah-sarap ini dihanyutkan ke pantai, amat ‘ngeri’,”kata seorang pelancong dari Austria, Vanessa Moonshine.

    Sering digelar sebagai ‘syurga Bumi’, kawasan percutian utama Indonesia itu dengan 4.2 juta penduduk itu kini amat memalukan bagi sistem pengurusan sampah apabila disaksikan lebih tiga juta pelawat antarabangsa setiap tahun.

    Republik terbesar Asia tenggara itu yang memiliki lebih 17,000 pulau ini dilaporkan sebagai negara kedua terbesar selepas China penyumbang sampah di laut de­ngan perkiraan 1.29 juta metrik tan sampah dihasilkan setahun.

    Sampah plastik yang memenuhi sungai dan laut menyebabkan masalah selama bertahun-tahun seperti saluran air tersumbat di bandar, me­ningkatkan risiko banjir dan menyebabkan kecederaan serta kematian hidupan laut.

    Masalah itu semakin memburuk di Bali yang terpaksa pemerintah wilayah itu mengisytiharkan ‘darurat sampah’ di sepanjang enam kilometer kawasan pantai termasuk destinasi popular di Jimbaran, Kuta dan Seminyak.

    Pihak berkuasa juga telah mengerahkan 700 pekerja pembersihan dan 35 buah trak untuk operasi pembersihan kawasan pantai dan mengangkut 50 tan sampah setiap hari ke tapak pelupusan berdekatan secara berterusan.

    “Pekerja berbaju hijau me­ngutip sampah setiap hari tetapi keesokannya situasi sama berlaku. Tiada siapa mahu duduk di pantai menghadap semua sampah ini,”kata Claus Dignas dari Jerman. – Agensi

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Tak Tahan Bali Dipenuhi Sampah, Isytihar 'Darurat' Segera Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top