728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 23 November 2017

    Perbandingan Harga Petrol, Jumlah Kereta, Pengguna & Punca Minyak Di Malaysia



    Mengikut paparan harga Shell Hong Kong, harga minyak hari ini ialah:

    - Shell FuelSave Unleaded (RON95) - HK$15.69/liter
    - Shell V-Power - HK$16.83/liter

    Maka harga untuk isi "tangki penuh" 40 liter ialah HK$627.60 (RM330.60).

    Selamat memandu.

    Walaupun gaji mereka lebih tinggi daripada Malaysia, terdapat hanya 500,000 kereta persendirian di Hong Kong kerana kos petrol yang tinggi serta kos tempat letak kereta yang tinggi (tempat letak kereta boleh mencecah sehingga US$600,000 seunit) bermakna Hong Kong mempunyai kadar pemilikan kereta yang sangat rendah.

    Di Singapura, terdapat 100 kereta untuk 1,000 orang. Di London, ia adalah 300. Di Hong Kong, jumlahnya adalah 63. Di Malaysia, ia mencecah hampir 500.

    Sepatutnya tidak ada perbandingan harga minyak dengan Brunei. Brunei mampu memberi petrol pada harga yang lebih murah (tetapi pada kuantiti yang tidak banyak) kepada rakyat mereka. Brunei menghasilkan kira-kira 150,000 tong minyak sehari berbanding 600,000 tong sehari di Malaysia. Ini bermakna Malaysia menghasilkan 4 kali lebih banyak minyak daripada Brunei tetapi populasi kita adalah 75 kali ganda lebih banyak daripada Brunei. Jelas sekali, minyak kita tidak mencukupi untuk penduduk kita. Juga, penggunaan minyak kita boleh mencapai 700,000 tong sehari. Terdapat tempoh masa dalam tahun 2016 di mana harga petrol kita adalah RM1.60. Ini sebenarnya lebih rendah daripada harga tetap di Brunei untuk tempoh masa itu.

    Tetapi bukankah Malaysia pengeluar/pengeksport minyak utama dan mampu membeli petrol lebih murah untuk rakyat?

    Perkara berubah bro.

    Ramai di antara kita masih teringat apa yang kita belajar dari buku teks geografi kita semasa masa persekolahan tetapi realitinya ialah Malaysia telah berubah.

    Oleh kerana kekurangan telaga minyak - terutamanya telaga minyak paling murah untuk mengekstrak yang dekat dengan darat, Malaysia tidak lagi mengeluarkan banyak minyak seperti yang berlaku pada masa lalu.

    Mahathir pada dasarnya menghabiskan minyak kita tanpa menggantikan banyak telaga minyak.

    Bilangan kenderaan yang dimiliki oleh rakyat Malaysia juga naik mendadak. Malah, Malaysia mempunyai salah satu daripada kadar pemilikan kereta tertinggi di dunia.

    Kereta dan trak menggunakan petrol. Semakin banyak kereta dan trak, semakin banyak petrol yang kita gunakan - maka penggunaan minyak kita semakin meningkat sejak kali terakhir kita belajar dari buku geografi kita.

    JADI, PENGGUNAAN MINYAK DI MALAYSIA TELAH MELEBIHI PENGELUARAN MINYAK KITA.

    Jangan katakan kerajaan kita tidak memberitahu anda atau tidak ada sesiapa yang memberitahu anda ini semua. Kerajaan telah memberitahu anda tentang ini dua tahun lalu tetapi anda tidak mahu membaca.

    Kerajaan mendedahkan pengimport bersih minyak mentah, produk petroleum Malaysia sejak 2014
    https://www.thestar.com.my/business/business-news/2015/01/21/clearing-the-air-treasury-sec-gen-malaysia-net-importer-of-crude-oil-petroleum-products-since-2014/


    ----
    http://www.shell.com.hk/en_hk/motorists/shell-fuels/price-board.html



    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Perbandingan Harga Petrol, Jumlah Kereta, Pengguna & Punca Minyak Di Malaysia Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top