728x90 AdSpace

  • Latest News

    Friday 20 October 2017

    Mahu Rasa Cinta Pasangan? Cuba Tundukkan Ego Dengan Cara Ini....





    Pernah tak tanya dekat diri sendiri, kenapa agaknya isteri degil, tak dengar cakap suami. Bila suami tegur, hilang rasa hormat dan taat. Di pihak isteri pula, tertanya-tanya tak? Kenapalah suami tak setia, curang dengan isteri.

    Sukar sangatkah mencari bahagia pasangan suami isteri? Dalam perkongsian video Coach Ehati, Puan Diyana Tahir dan suaminya, Coach Rahim Shukor menjelaskan bagaimana mahu menundukkan ego pasangan baik suami mahupun isteri.

    Tundukkan pasangan ini bukanlah dalam konteks yang tidak baik. Sebaliknya menundukkan ego pasangan agar masing-masing dapat merasai kehadiran cinta. Selanjutnya, hubungan suami isteri menjadi lebih bahagia.

    “Kami pernah melalui benda yang sama. 14 tahun berkahwin melalui satu saat yang sukar. Hari-hari bergaduh dan hampir berpisah. Sampailah apabila kami ubah perhubungan dan belajar keegoan masing-masing barulah akhirnya kami faham dan tahu bagaimana mahu menjaga pantang larang itu.

    Setelah pasangan ini belajar dan memahami keegoan pasangan, barulah romantik itu terbina. Deep connection itu terjalin dengan rasa ikhlas dan jadi rendah hati terhadap pasangan.

    Cara Tundukkan Ego Isteri Degil, Suami Tak Setia

    1. Kenal Kunci Hati Pasangan
    Dalam hati suami mahupun isteri ada keegoan masing-masing. Sebab itu setiap daripada kita kena tahu yang pasangan kita itu asalnya adalah dari bayang fitrah. Yang mana, kita semua ini asalnya dipenuhi dengan kasih sayang. Malah sangat berkasih sayang.

    Lihat saja kelahiran seorang bayi. Apabila kita pandang bayi terus jatuh kasih. Tengok bayi pun tenang. Sifat bayi itu sendiri amat patuh. Sebenarnya dulu pun kita pernah jadi seorang bayi. Penuh dengan sifat kasih sayang. Pasangan kita pun sama.. pernah jadi bayi.

    Akhirnya fitrah kasih sayang itu hilang sedikit demi sedikit, mungkin disebabkan trauma mahupun cabaran hidup yang mereka lalui ketika membesar. Dari situlah keegoan jadi tinggi, membentuk kesalah fahaman yang kadang sukar untuk pasangannya mengertikan.

    Tanpa sedar, ego ini menjadikan diri pasangan sombong dan degil. Dan ada 3 jenis ego yang boleh menyebabkan pasangan tersinggung dan berkecil hati. Bila kenal ego pasangan, ia membantu anda menjadi lebih baik.

    2. Kenal Ego Pasangan

    Ego Ingin Berkuasa

    Suami atau isteri yang ada jenis ego ini mahu pasangannya ikut cakap dia. Dia mahu control semua benda. Pantang bagi dia bila pasangan tak nak ikut dan langgar aturannya. Sebab itulah, bila egonya tersentuh, dia tersinggung dan jadi tak taat mahupun tak setia.

    Ego Mahu Disukai

    Ada pasangan yang mahu dihargai. Bila pantang larang ini dilanggar. Isteri atau suami tak peduli, tak nak hargai, tak memuji atau tak ambil berat. Hatta tak ucap terima kasih atau asyik mengkritik, ia akan mencabar keegoannya. Barangkali dia dibesarkan dengan kurang kasih sayang.

    Jadi dia mengharapkan pasangan memberinya kasih sayang. Jika sebaliknya yang dia dapat, tersinggung dan terganggulah dia. Lagi parah, bila penghargaan dan pujian itu dia boleh dapat daripada orang luar atau rakan pejabatnya. Itu yang akhirnya pasangan jadi tak setia.

    Ego Untuk Selamat

    Dalam kes ini, pasangan jenis semua benda dia nak jaga. Seorang yang terlalu berhati-hati. Jadi bila pasangan langgar pantangnya dengan terlalu berahsia, tak berterus terang dengannya. Dia akan jadi tersinggung. Dia rasa takut, rasa tak selamat. Sebab itu jangan sorokkan apa-apa dengan pasangan yang egonya begini.

    3. Fahami Kunci Tubuh Pasangan
    Sebenarnya setiap pasangan suami isteri ada cara yang betul ketika mahu ‘bersama’ pasangannya. Hubungan intim pun perlu ada ilmu. Sebabnya ada juga hubungan intim yang boleh menyebabkan hormon cinta itu hilang jika dilakukan dengan cara yang salah. (Info lanjut coach Diyana terangkan dalam video)

    Sembuhkan Keegoan Pasangan Yang Dah Tersinggung
    Nak menurunkan keegoan pasangan ini ada 3 hal yang perlu suami isteri perhatikan. Anda boleh praktikkan kerana caranya bukanlah sesukar mana.

    1. Hargai Pasangan Walau Sekecil-kecil Perkara
    Hargai pasangan yang ada ego mahu disukai itu. Selalulah bercakap dengannya, puji, ucapkan terima kasih walaupun untuk sekecil-kecil perkara. Jika sebelum ini dia selalu marah-marah. Tiba-tiba suatu hari itu, moodnya baik, pujilah dengan rasa bahagia bila suami anda tidak marah. Jangan buat tak tahu atau perli.

    Inilah kesilapan yang ramai wanita dan suami lakukan. Tak memuji pasangan. Lawan kelukaan dengan kelembutan. Isteri yang terluka, bila dia mula mengucapkan syukur, fokus dengan kebaikan suami maka kebahagiaan yang akan diperoleh. Sebab rupanya itulah yang suami mahukan.

    benda ini nampak mudah. Tapi ianya PENTING! Ada pasangan yang mengakui rupa-rupanya suaminya selama ini nak sangat pujian daripada isterinya. Sebab itulah dia selalu berwhatsap dengan perempuan lain, sebab isteri tak menghargainya.

    2. Support Impian Pasangan
    Jika pasangan ada plan, projek bisnes misalnya. Berilah sokongan. Bagi semangat dengan sepenuh perhatian. Berjaya atau gagal, anda tetap bersama. it’s Ok. Suami itu akan kekal setia. Kalau suami support impian isteri, isteri pun akan taat dengan impian suaminya.

    3. Sentiasa Di Sisi Pasangan
    Walaupun dia buat salah, sedih atau gembira, tetaplah menjadi sahabat setianya. Jangan jadi orang pertama yang menyalahkan atau kondem apatah lagi meninggalkannya. Kadangkala pasangan suami isteri itu sentiasa bersama tapi mereka tiada connection.

    Minda bawah sedar mereka akan berkata-kata ‘bila saya sedih, awak tak jaga, kenapa saya nak dengar cakap awak’. Isteri akan rasa tak hormat pada suami sebab suami tak hormat perasaan isteri. Lebih sedih bila isteri kena uruskan perasaan dia sendiri.. menguruskan perasaannya yang serabut itu.

    Sebab itu, pentingnya untuk suami sentiasa berada di sisi suami. Dengan sendirinya ego pasangan akan dapat ditundukkan.


    Sumber/Foto : Facebook Diyana Tahir/Mingguanwanita


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Mahu Rasa Cinta Pasangan? Cuba Tundukkan Ego Dengan Cara Ini.... Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top