728x90 AdSpace

  • Latest News

    Friday 16 June 2017

    China Beri Idea Tanam Kentang Di Bulan





    Buat pertama kali dalam sejarah, pihak berkuasa angkasa lepas China merancang untuk menanam kentang dan membela cacing di bulan, lapor Chongqing Morning Post.



    Bekas mini ekosistem 3kg yang dibangunkan oleh pasukan penyelidikan yang diketuai Universiti Chongqing akan diangkut ke permukaan bulan oleh Chang’e4 yang dilancarkan pada tahun 2018, dedah pihak berkuasa.



    Bekas berkenaan yang diisi kentang, biji benih Arabidopsis dan telur ulat sutera dihantar ke permukaan bulan.



    Telur akan menetas menjadi ulat sutera yang boleh menghasilkan karbon dioksida menakala kentang dan benih mengeluarkan oksigen melalui fotosintesis



    Ia akan menghasilkan ekosistem mudah di bulan, kata ketua pereka bekas Zhang Yuanxun.



    Pada tahun 2015, filem the Martian, yang dilakonkan Matt Damon seorang angkasawan yang tinggal selama empat tahun di Marikh dengan menanam kentang di planet itu.



    Cita-cita China untuk menanam tanaman di bulan, kawalan suhu dan bekalan tenaga adalah cabaran terbesar yang dihadapi dalam menubuhkan ekosistem di sana, kata Zhang.



    Suhu yang sesuai untuk tumbuh-tumbuhan dan serangga untuk terus hidup dan berkembang maju adalah antara 1 dan 30 darjah Celsius.



    Tetapi suhu permukaan bulan adalah antara 170 darjah Celsius pada waktu malam untuk 120 darjah Celsius pada waktu siang.



    Untuk mengatasi masalah ini, bekas itu akan dilengkapi dengan lapisan penebat dan paip cahaya untuk memastikan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan dan serangga di dalam, kata laporan itu.



    Bateri yang direka khas juga akan dipasang di dalam bekas untuk menyediakan bekalan tenaga yang konsisten.



    Ketua pereka projek Xie Gengxin berkata, misi mereka adalah sebagai persediaan untuk pendaratan bulan masa depan dan mungkin penduduk manusia.



    “Kami akan membuat lintas langsung perkembangan tumbuhan-tumbuhan dan serangga di permukaan bulan ke seluruh dunia,” kata Xie.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: China Beri Idea Tanam Kentang Di Bulan Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top