728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 26 April 2017

    Macam Tu Jer Lafas Cerai?






    “Apa susah-susah? Kalau dah tak suka saya, kita cerai saja!!!”

    Ungkapan ini nampaknya seperti sudah terbiasa diucapkan dalam perkahwinan zaman serba moden ini. Sepertinya perbuatan tersebut langsung tidak salah dan tidak memberi sebarang kesan kepada pasangan yang terlibat.

    Jangan hanya kerana kesalahan kecil boleh membawa kepada penceraian. Malah perbaiki kesalah diri dan begitu juga pasangan, sama-sama dalam mencari penyelesaian masalah, bukan mencari jalan singkat dengan penceraian.

    Apaka faktor-faktor yang mendorong kepada penceraian? Mari kita bincangkan.

    Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan keputusan dibuat, antaranya kepuasan dalam perkahwinan daya tarikan.

    Besarnya faktor penghalang penceraian, ini termasuklah nilai-nilai agama dan anak. Kegagalan membaiki perkahwinan biasanya kerap terjadi kepada pasangan tanpa anak. Sememangnya tidak disangkal lagi anak adalah pengikat kasih sayang antara suami dan isteri. Berikut ini antara yang wajib dilakukan sebelum bercerai.



    Kaunseling

    Apabila perkahwinan dirasakan semakin goyah, maka sudah tiba rasanya pasangan suami isteri mencari pihak profesional atau berpengalaman dalam bidang kaunseling rumah tangga, dengan itu masalah lebih cepat diatasi.



    Berpisah sementara

    Ini adalah pilihan terbaik untuk pasangan yang mengalami konflik rumah tangga. Perpisahan sementara ini di lihat sebagai jambatan yang boleh membaiki hubungan suami isteri dan bukannya untuk menghindari masalah dan persoalan

    Didalam isu rumahtangga, peranan suami dalam mendidik isteri dan anak-anak adalah sangat penting. Jika di didik dengan betul, kemungkinan besar kes penceraian boleh berkurangan. Sayangilah hubungan kekeluargaan, peliharalah hubungan yang sudah direstui Illahi.

    Jangan mudah melatah dengan masalah kecil bahkan sama-sama mencari jalan penyelesaian bukan mencari jalan singkat yang akan memberi kesan dikemudian hari. Kongsikan artikel ini pada sahabat handai dan juga keluarga.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Macam Tu Jer Lafas Cerai? Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top