728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 13 April 2017

    Al-Qaradawi Mengecam Golongan Pelampau Agama





    Sheikh Yusuf al Qaradawi telah mengecam golongan pelampau agama yang pantas menghukum dan mengkafirkan sesama Islam dalam bukunya mengenai golongan pelampau - muta’asibin sejak tahun 1980 lagi.

    Menurutnya Islam menolak kecurigaan tidak berasas, tuduhan melulu, keangkuhan dan mencemuh orang lain - seperti ghuluw (sikap melampau, keterlaluan); tanattu’ (memberatkan hal titik bengik); dan sikap tashdid (keras) berdasarkan Hadith Rasulullah SAW yang bermaksud:

    “Waspada sikap keterlaluan dalam agama. Golongan terdahulu dari kamu musnah akibat keterlaluan tersebut.”

    [Riwayat Ahmad, al Nasa’i, Ibn Majah dari Sunan]

    Beliau menyingkap pengalaman di Mesir tatkala muncul golongan pelampau, Jama’at al Takfir wa al Hijrah yang mengkafirkan pemerintah yang tidak melaksanakan syariah; dan Muslim yang berbuat dosa dan tidak bertaubat.

    Hukuman melampau yang sama dikenakan jamaah mereka kepada anggota yang meninggalkan jemaah mereka.

    Pendekatan yang dianjurkan oleh Sheikh al Qaradawi adalah agar ditingkatkan usaha dakwah dan pemahaman Islam terutama di kalangan generasi muda dengan pendekatan lebih progresif menginginkan perubahan dan kesegaran Islam dan bukan melalui pendekatan lemah dan lesu.

    Namun beliau tetap tegas mengkritik corak Islam yang dinaungi penguasa zalim, yang didukung syeikh-syeikh pedagang agama yang berfikiran jumud.

    Menurutnya, mereka hanya dipamer dalam upacara rasmi, bersekongkol dengan kezaliman dan tidak bersama dalam usaha menentang rasuah dan kezaliman.


    Sheikh Yusuf al Qaradawi Islamic Awakening between Rejection and Extremism (Al-Sohwah al-Islamiyyah Bain al-Juhud wa al-Tatarruf) - IIIT, London, (terjemahan dari edisi kedua, 1991). H. 8-9, 29, 31-33, 84-85, 90-92.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Al-Qaradawi Mengecam Golongan Pelampau Agama Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top