728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 29 April 2017

    Aktivis Wanita Anggap Cabut Kondom Diam-Diam Suatu 'Jenayah Berat'




    Kes-kes mencabut kondom diam-diam ketika bersetubuh, tanpa persetujuan pasangan, sedang meningkat dan harus dianggap "jenayah berat".

    Lelaki yang melakukan tindakan ini, digelar "stealthing", berbangga di internet walau ia boleh menyebarkan penyakit atau menyebabkan kehamilan tanpa dirancang.

    Dalam laporan jurnal Columbia Journal of Gender and Law, pengarang makalah isu ini menggesa tindakan itu dianggap sejenis serangan seks, lapor USA Today.

    Alexandra Brodsky berkata tiada undang-undang khusus menangani gejala berbahaya ini tetapi beliau melihat ia melanggar undang-undang jenayah dan sivil.

    Kajian itu menunjukkan forum-forum maya menjadi tempat lelaki mengajar cara-cara melakukannya, menganggap tindakan itu "hak untuk menyebarkan benih."

    Portal itu juga melaporkan peguam Hunter Chamberlain berkata tiada peruntukan khusus untuk mensabitkan kesalahan mencabut kondom.

    Menyifatkan tindakan ini tidak boleh diterima, namun beliau mengakui sukar membuktikan ia "serangan seks" kerana pasangan asalnya setuju bersetubuh.

    Mengulas gejala ini, lapor The Independent, seorang aktivis wanita Ireland menggesa tindakan "keji" ini dikategorikan sebagai "jenayah berat".

    "Ia sewajarnya ditakrif sebagai sejenis serangan [seks] bawah undang-undang Ireland," kata Clíona Saidléar dari Jaringan Krisis Rogol Ireland (RCNI).

    Beliau berkata tindakan itu boleh dianggap salah di sisi undang-undang kerana ia memerlukan persetujuan bersama pasangan untuk menanggalkan kondom.

    Menjadi hak seorang wanita untuk menentukan "apa yang terjadi pada tubuhnya", kata Saidléar lagi.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Aktivis Wanita Anggap Cabut Kondom Diam-Diam Suatu 'Jenayah Berat' Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top