728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 27 June 2018

    "Yang Baik Itu Budi, Yang Indah Itu Bahasa"






    1. Isu penggunaan Bahasa Mandarin oleh Lim Guan Eng hangat diperdebatkan di media sosial.

    2. Dlm isu ini perlu dilihat daripada pelbagai perspektif. Dalam perlembagaan Perkara 152 sendiri sudah dinyatakan bahawa Bahasa Kebangsaan adalah Bahasa Melayu.

    3. Cukup lengkap penerangan nya dari segi kaedah penyampaian penggunaan Bahasa Melayu. Selain daripada urusan rasmi, Bahasa Melayu juga sebagai 'lingua franca' dlm kalangan rakyat Malaysia.

    4. Jika dilihat dari segi audience PC Menteri Kewangan, kebanyakkan media yg ada adalah dari kalangan media yg menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam kaedah penyampaian. Tidak dinafikan bahawa statement dlm Bahasa Mandarin memudahkan wartawan2 dari channel yg menggunakan penyampaian bahasa lain seperti 8tv, AEC dan sebagainya.

    5. Statement tersebut memudahkan wartawan2 channel Bahasa Mandarin untuk membuat "storyline" dan memberi kefahaman kpd audience yg rata2 menggunakan Bahasa Mandarin sebagai perantaraan.

    6. Apa yg menjadi perdebatan adalah kaedah penyampaian Menteri Kewangan yg post statement dlm Bahasa Mandarin di media sosial. Dlm media sosial, audience nya adalah public.

    7. Hampir kesemua audience menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perantara. Jika audience nya adalah wartawan, boleh emel atau print out statement Bahasa Mandarin kpd wartawan yg tertentu bagi memudahkan kefahaman mereka.

    8. Dalam perlembagaan dah dinyatakan bahawa hanya Bahasa Kebangsaan digunakan untuk urusan rasmi Kerajaan. Tak perlu menegakkan benang yang basah. Jangan menggunakan kapasiti sebagai Menteri Kewangan untuk menghalalkan cara.

    9. Ini bukan soal racist, tapi ini berkenaan dengan rukun Negara yang ketiga, Keluhuran Perlembagaan. Kalau Menteri Kewangan sendiri boleh memperlekehkan Perlembagaan, macam mana nak bagi kefahaman "Sayangi Malaysiaku" kepada rakyat?? Slogan hanya slogan, cukup-cukuplah berpolitik dalam Kerajaan.

    10. Beliau perlu mengambil sikap dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, juga jangan lupa frasa masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak. Tak perlu dipertikaikn asas2 dalam Perlembagaan Malaysia.

    11. Sudah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia tentang Perkara 152 sejak dari kemerdekaan Negara dulu. Ingat, berpijak di bumi yang nyata, kontrak sosial di dalam Malaysia masih lagi utuh sejak kemerdekaan negara.

    Muhammad Arif Baba
    Timbalan Pengerusi
    Pertubuhan Alumni Nadi Negara

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: "Yang Baik Itu Budi, Yang Indah Itu Bahasa" Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top