728x90 AdSpace

  • Latest News

    Monday 4 June 2018

    10 Mitos Kehamilan Yang Semua Pasangan Baru Berkahwin Tak Perlu Percaya






    Ada yang hamil selepas sebulan mendirikan rumahtangga, ada yang hamil dalam tempoh 12 bulan perkahwinan, dan ada juga yang memakan masa beberapa tahun dan mungkin terdapat campur tangan perubatan untuk hamil.

    Hampir setiap bakal ibu-ibu ini, tidak kira berapa banyak masa yang diperlukan untuk hamil, akan membaca apa saja mengenai kehamilan untuk memastikan kesejahteraan bayi yang dikandungnya.

    Namun begitu, terdapat banyak maklumat palsu dan tidak tepat di internet yang kadangkala boleh memudaratkan bakal ibu-ibu ini.

    Oleh yang demikian, ayuh kita merungkai beberapa mitos kehamilan yang bukan sahaja berleluasa di internet bahkan yang biasa kita dengar dalam kehidupan seharian kita

    Berikut adalah 10 mitos kehamilan yang semua perlu tahu:

    1. Pinggul wanita yang besar akan memudahkan proses bersalin


    Setiap tulang pinggul terdiri daripada 3 bahagian; ilium, ischium dan pubis. 

    Bahagian pinggul yang lebih luas merujuk kepada ilium yang lebih luas, iaitu bahagian pinggang yang paling besar dan paling atas.

    Tetapi sebenarnya, jarak antara puncak ilium ini tidak ada hubungannya dengan saiz kanal lahir.

    Bentuk dan saiz ruang di tengah-tengah pelvis yang diambil kira. ruang ini dipanggil salur pelvis dan bentuknya boleh jadi sama tidak kira sama ada wanita itu mempunyai pinggul besar mahupun kecil.





    2. Saiz dan bentuk perut menunjukkan jantina bayi itu sama ada lelaki atau perempuan


    Akan menjadi sangat senang buat bakal ibu bapa untuk mengenal pasti jantina bayi dengan cara ini, tetapi, malangnya ia tidaklah semudah itu.

    Terdapat 2 perkara yang boleh mempengaruhi bentuk dan saiz benjolan perut wanita hamil iaitu saiz janin serta kedudukannya dalam rahim.

    Yang pertama ialah saiz bayi. Memang benar bahawa purata bayi lelaki lebih berat jika dibandingkan dengan bayi perempuan, dan ini dapat menyebabkan benjolan untuk seorang lelaki tampak sedikit lebih besar. Tetapi perbezaan kecil dalam berat badan ini tidak mengubah bentuk benjolan perut bakal ibu.

    Yang kedua ialah kedudukan janin dalam rahim. Jika bahagian depan janin itu menghadap perut ibunya maka perut bakal ibu itu akan tampak lebih besar dan terkeluar. Jika janin itu membelakangi perut ibunya maka perut ibu akan kelihatan lebih rata dan kecil.




    3. Kekerapan melakukan ultrasound tidak selamat untuk bayi


    Imbasan ultrasound telah digunakan pada ibu-ibu hamil selama beberapa dekad, dan tiada bukti menunjukkan ianya membahayakan, jika digunakan mengikut panduannya.

    Orang yang mengendalikan imbasan itu (doktor atau sonografer) akan mengikuti panduan-panduan tersebut untuk memastikan bahawa anda dan bayi anda selamat.

    Ultrasound menghantar gelombang bunyi melalui uterus (rahim) anda yang dipantulkan oleh bayi. Gema yang dihasilkan ditukarkan kepada imej pada skrin, jadi doktor anda boleh melihat posisi dan pergerakan bayi dalam kandungan.

    Ultrasound tidak menggunakan radiasi seperti X-Ray bahkan keamatan gelombang ultrasounf adalah sangat rendah, dan prosedurnya cukup cepat, maka ianya tidaklah berbahaya.




    4. Tidak selamat untuk bayi sekiranya bakal ibu berada dalam posisi baring melentang

    Di dalam rahim ibunya, bayi itu dilindungi dengan otot rahim yang pejal.

    Seorang wanita hamil boleh berbaring dan tidur dalam keadaan melentang atas perutnya selagi ia selesa.

    Sekiranya bakal ibu berasa selesa, ia tidak akan membahayakan bayi.

    Kalau menghadapi kesukaran untuk tidur, boleh tengok video di bawah:






    5. Tidak boleh berlari ketika sedang hamil


    Mengandung tidak bermakna para ibu harus berhenti berlari, lebih-lebih lagi yang memang suka aktiviti itu.

    Sekiranya seorang wanita mempunyai kehamilan yang tidak rumit, ia adalah selamat dan sihat untuk dikendalikan semasa kesemua trimester.

    Sudah tentu, anda harus mengelakkan berlari jika anda mempunyai komplikasi kehamilan seperti tekanan darah tinggi atau kehamilan berganda iaitu kehamilan dengan dua janin atau lebih.




    6. Morning sickness hanya berlaku pada waktu pagi dan hanya pada trimester pertama


    Morning sickness atau mual adalah gejala kehamilan yang paling kerap berlaku pada wanita hamil.

    Sehingga 80% wanita hamil mengalami masalah ini tetapi hanya 2% yang menderita hanya pada waktu pagi.

    Walaupun terdapat perkataan 'morning' namun gejala ini boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari.

    Sesetengah pakar bahkan mencadangkan memanggilnya "kesakitan sepanjang hari." Dalam majoriti kes, ia berakhir selepas trimester pertama, tetapi sehingga 20% wanita hamil mengalaminya sehingga bersalin.




    7. Semua wanita akan berasa gembira semasa mengandung - ia adalah masa terbaik dalam hidup bakal ibu ini!

    Ramai yang berpendapat bahawa kehamilan adalah masa yang paling gembira dalam kehidupan wanita, tetapi apa yang kita tidak tahu atau tidak nampak ramai wanita hamil mengalami tekanan, kekeliruan, ketakutan, dan perasaan tidak berpuas hati yang lain.

    14%-23% wanita juga berjuang dengan beberapa gejala kemurungan semasa kehamilan.



    Ini berlaku kerana perubahan hormon dapat mempengaruhi otak dan bahan kimianya. Kemurungan harus dirawat, atau ia mungkin mempunyai potensi risiko kepada ibu dan bayi.




    8. Anda kehilangan semua berat kehamilan selepas bersalin


    Berat kehamilan adalah gabungan berat bayi, plasenta, rahim dan payudara yang semakin meningkat, peningkatan jumlah darah dan cecair dalam tubuh wanita, dan juga lemak tambahan.

    Sebaik sahaja melahirkan bayi tersebut, wanita akan segera kehilangan berat badan, plasenta, dan cecair amniotik.

    Dalam beberapa minggu akan datang, ibu harus kehilangan berat cecair dan apa yang tertinggal adalah lemak tambahan yang diperoleh wanita itu semasa mengandung.

    Dan masa yang wanita perlukan untuk menghilangkan lemak tambahan ini bergantung pada berapa banyak yang telah bertambah, serta motivasi wanita itu sendiri untuk hilangkan berat badan.




    9. C-section adalah jalan mudah


    Kebanyakkan bakal ibu kini lebih memilih untuk melahirkan bayi mereka secara pembedahan caesarean atau C-section berbanding melahirkan secara semulajadi.

    Ini kerana ramai yang percaya bahawa C-section kurang menyakitkan dan lebih selamat.

    Pada hakikatnya, C-section juga menyakitkan, akan tetapi, tidak seperti kelahiran semulajadi di mana kesakitan bermula sejurus selepas bayi itu bakal dilahirkan.

    C-section kerap kali dikatakan boleh memberi komplikasi masa depan, oleh kerana perkara inilah, C-section selalunya disyorkan oleh doktor hanya apabila berlaku komplikasi ketika bersalin untuk menyelamatkan nyawa ibu atau bayi.




    10. Janin tidak terjejas dengan apa yang berlaku di luar rahim


    Banyak kajian yang menyatakan bahawa bayi boleh mendengar suara, terutama suara ibu mereka, yang dikatakan boleh menenangkan mereka.

    Bayi juga dapat melihat cahaya di luar perut ibu dan akan berpaling sekiranya cahaya itu terlalu terang.

    Bayi boleh merasai makanan yang ibunya makan dengan menghidu dan menjilat plasenta dan dinding uterus.

    Selain itu bayi juga boleh bermimpi dan bertindak balas terhadap dunia di sekeliling mereka.

    Oleh itu, mereka sangat terjejas oleh segala yang berlaku di luar.

    Oleh itu, bakal ibu bapa jangan cepat percaya semua yang anda baca dalam internet atau apa yang orang sekeliling memberitahu anda... melainkan orang itu pakar obstetrik, maka dengarlah katanya!


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 10 Mitos Kehamilan Yang Semua Pasangan Baru Berkahwin Tak Perlu Percaya Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top