728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 31 May 2018

    Kerajaan Perlu Dedah Jumlah Pendapatan Negara







    Selepas masuk ke pejabat di Perdana Putra, Perdana Menteri Pakatan Harapan (PH) Dr Mahathir Mohamad telah membuat pengumuman bahawa jumlah hutang negara kini telah mencecah RM1 trillion.

    Selepas menerima perlian pedas dari bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak dan bursa saham merudum jatuh, barulah pihak Kerajaan PH memperbaiki kenyataan rasmi mereka sehari kemudian. Kali ini mereka terpaksa yang hutang sebenar negara hanyalah berjumlah RM686 bilion sahaja.

    Boleh dikatakan setiap hari mereka memberitahu rakyat tentang jumlah hutang negara yang patut ditanggung. Walaupun sudah tubuh ‘Council Of Elders’ yang membariskan pakar-pakar ternama, jalan penyelesaian mereka hanyalah mengutip derma daripada poket rakyat untuk membayar hutang negara.



    Dalam kesibukan Kerajaan PH menceritakan tentang hutang negara itu, tidakkah kita terfikir kenapa pula mereka tidak menyebut tentang jumlah pendapatan dan aset negara? Bukankah dari hukum ekonomi, kedua-dua perkara berkenaan harus saling bergandingan?

    Tidak dapat dinafikan, kerajaan BN pimpinan Najib telah berjaya menambah jumlah pendapatan dan kekayaan negara kita. Contohnya melalui Program Transformasi Nasional (NTP), ia terus membina daya tahan ekonomi Malaysia melalui usaha mempelbagaikan ekonomi yang diterajui 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA), demikian menurut Laporan Tahunan NTP 2017.

    Laporan itu menjelaskan pada tahun lalu hasil negara daripada NKEA mewakili 75 peratus Pendapatan Negara Kasar (PNK) yang berjumlah RM1.316 trilion pada harga semasa.

    Malah, sehingga Mac 2018 lalu, hutang Malaysia semakin menguncup dengan kedudukan 50.8 peratus berbanding 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang ditetapkan kerajaan.



    Kenapa semua ini tidak langsung diceritakan oleh Kerajaan PH pimpinan Dr Mahathir sekarang ini? Adakah Dr Mahathir, Lim Guan Eng dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sedang berusaha untuk ‘membalas dendam’ terhadap Najib dengan menggunakan modal hutang negara yang sedang terbeban?

    Untuk berlaku adil dan telus, pihak Kerajaan PH pimpinan Dr Mahathir wajib membentangkan jumlah hasil pendapatan dan kekayaan negara serta perbandingannya dengan jumlah hutang negara kita. Bukan hanya menjamu rakyat dengan angka-angka hutang negara yang ‘diubah’ pada setiap hari melalui sidang-sidang media. - KAKI PALU






    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Kerajaan Perlu Dedah Jumlah Pendapatan Negara Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top