728x90 AdSpace

  • Latest News

    Tuesday 29 May 2018

    Dalam Semua Acara Rasmi, Bahasa Melayu Harus Dimartabat




    IPOH 29 Mei - Semua acara rasmi di peringkat negeri mahupun kebangsaan mesti memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tanpa sebarang tolak ansur.

    Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, pada masa sama rakyat harus menguasai bahasa Inggeris dengan baik sekiranya ingin melihat Malaysia berjaya sebagai sebuah negara.

    Beliau berkata, bahasa lain seperti bahasa Cina yang kini menjadi bahasa ekonomi penting, boleh digalak untuk diperkembang jika ingin dipelajari oleh mana-mana anak pelbagai bangsa.

    "Oleh yang demikian, kalau ada anak Cina, anak Melayu dan India hendak belajar bahasa Cina, kita bagi galakan. Bahasa kebangsaan, mantap rasmi tak boleh tolak ansur, bahasa lain kita boleh kembangkan.

    "Kalau kita baca hikayat Hang Tuah yang diangkat sebagai laksamana dan wira Melayu ulung, bukan sahaja disebabkan kepantasan pencaknya yang deras, Hang Tuah juga menguasai ilmu - bahasa Arab, Siam, Jawa selain bahasa Melayu," katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis iftar perdana yang diadakan di Jalan Pemimpin, Kampung Manjoi, di sini hari ini.

    Hadir sama Menteri Besar, Ahmad Faizal Azumu dan Pengerusi Keadilan Perak, Dr. Muhamad Nur Manuty. - UTUSAN ONLINE


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Dalam Semua Acara Rasmi, Bahasa Melayu Harus Dimartabat Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top