728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 22 March 2018

    Adakah GST Punca Kepada Harga Yang Semakin Meningkat?





    Tulisan asal oleh:
    P Gunasegaram, MalaysiaKini, 22 Mac 2018

    Adakah Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bertanggungjawab untuk harga yang lebih tinggi sekarang? Bolehkah seseorang membalikkan kenaikan harga dengan menghapuskan GST atau item dengan penarafan sifar dalam GST? Adakah golongan miskin akan melihat kejatuhan kos sara hidup yang ketara jika kita menghapuskan GST?

    Malangnya, jawapan kepada ketiga-tiga soalan di atas, seperti yang akan kita lihat, adalah "tidak!" Yang menimbulkan persoalan mengapa pembangkang menggunakan kenyataan lama yang palsu ini untuk menyebabkan rakyat keliru.

    Ini mungkin kerana kaji selidik mereka menunjukkan bahawa kenaikan kos sara hidup adalah isu utama pilihan raya. Oleh itu, jurucakap mereka - ya, pembangkang juga mempunyai jurucakap mereka sendiri - mungkin memutuskan bahawa memburuk-burukkan GST akan membolehkan mereka memenangi hati rakyat. Tidak kisahlah bahawa ia tidak begitu tepat! 

    Helah GST itu nampaknya memakan diri apabila Ketua Menteri Pulau Pinang dan supremo DAP Lim Guan Eng dikritik dengan dasyat kerana menggalakkan, menyanyi dan menari berkaitan dengan GST yang dipolitikan bersama-sama dengan kanak-kanak.

    Pembelaan Lim agak menyedihkan, mengatakan bahawa BN bersikap tidak adil apabila Menteri Wilayah Persekutuan dan Setiausaha Agung Umno bertindak lebih teruk di sebuah sekolah kerajaan. Adakah ini bermakna bahawa Lim Guan Eng boleh bertindak sama seperti yang dilakukan oleh ahli politik BN? Beliau sepatutnya tahu bahawa orang ramai mahu beliau bersikap lebih baik daripada itu.

    Tetapi hakikat sebenarnya mungkin lebih boleh diterima rakyat dalam kes ini. Ada cerita yang baik untuk dikongsikan. Apa-apa pun, adakah sesiapa yang mahu menjadi lebih bermoral dan jujur daripada BN cuba dan memenangi pilihan raya dengan memberikan sesuatu yang tidak sepenuhnya betul? Tidak.

    Apa yang lebih hampir dengan kebenaran adalah kitaran kenaikan harga adalah lebih berkaitan dengan susut nilai mata wang - kini sekitar RM3.9 kepada dolar AS, yang telah menurun secara berterusan dari sekitar RM3 sekitar selepas krisis kewangan dunia 2009 apabila wang mengalir masuk ke negara maju. Dan masalah lain ialah pendapatan tidak meningkat dengan cukup untuk menampung kenaikan harga ini.

    Tetapi pertama sekali, adakah GST bertanggungjawab untuk harga yang lebih tinggi sekarang? Tidak. Kerana ia dilaksanakan pada 1 April 2015. Malah, kesan tahun penuh ke atas harga akibat GST adalah pada tahun 2016. Kebanyakan kenaikan harga akan berlaku pada tahun 2015 kerana GST sudah dilaksanakan selama sembilan bulan. Ia adalah satu fakta yang tidak dapat dinafikan bahawa GST tidak lagi bertanggungjawab terhadap kenaikan harga.

    Oleh itu, bagi tahun 2017, kenaikan harga dan kenaikan harga hidup relatif - pendapatan yang kekal tidak berubah sementara harga meningkat - yang dialami sama sekali bukanlah disebabkan oleh GST. Di samping itu, senarai barangan dan perkhidmatan yang panjang telah dikecualikan daripada GST, yang bermaksud kenaikan harga untuk semua dalam senarai itu tidak boleh dikaitkan dengan GST. Ini termasuklah hampir semua makanan yang dimakan oleh kebanyakan orang, kos pengangkutan, kebanyakkan perkhidmatan, pendidikan dan sebagainya.





    Kenapa putarkan kembali jam?

    Malah, GST adalah cukai yang baik dalam erti kata bahawa ia ia mengenakan cukai ke atas penggunaan - mereka yang menggunakan lebih banyak akan membayar lebih, dengan barangan dan perkhidmatan penting yang dikecualikan. Ia juga menangkap orang-orang yang mengelak membayar cukai pendapatan dengan mengenakan cukai penggunaan kerana golongan kaya yang menggunakan lebih banyak dan dengan itu mengurangkan cukai ke atas golongan miskin yang kebanyakkan item penting yang digunakan mereka sudah dikecualikan daripada GST.

    Bukan sahaja dakwaan pembangkang palsu, nampaknya mereka tidak pun mahu membantu orang miskin dengan menaikkan cukai dari mereka yang mampu untuk membantu proses pembangunan. Siapakah yang pembangkang bantu dengan memotong GST? Golongan miskin? Sudah tentu tidak.

    Adakah pemansuhan GST akan menurunkan harga bagi golongan miskin? Sangat tidak mungkin kerana golongan miskin menggunakan lebih banyak barang keperluan yang mana harganya tidak akan berkurangan walaupun sedikit kerana GST tidak dikenakan ke atas mereka. Apa yang akan berlaku ialah walaupun harga barangan pengguna mungkin, saya ulangi mungkin, turun, harga lebih cenderung menjadi lambat untuk diselaraskan dan tidak akan jatuh dengan banyak.

    Harga yang akan mengalami penurunan adalah harga untuk barang-barang di mana harga ditunjukkan dengan jelas - seperti kereta atau harga makanan restoran. Tetapi walaupun begitu, apa yang kebanyakkannya akan dilakukan oleh mereka adalah dengan menaikkan harga mereka dan mengatakan bahawa kos telah meningkat. Oleh itu, penyingkiran GST mungkin mempunyai kesan yang sangat terhad dari segi penurunan harga, dan pastinya bukan untuk orang biasa.

    Jadi adakah golongan miskin akan melihat pengurangan ketara dalam kos hidup jika GST dihapuskan? Sudah tentu tidak. Pembangkang berkempen dengan bersungguh-sungguh pada isu yang tidak - ya, kenaikan kos adalah satu isu tetapi bukan GST kerana ia bukanlah lagi apa yang menyebabkan kos meningkat.

    Asas telah ditetapkan dan GST sedang dikumpulkan. Kesukaran telah ditangani. Sebanyak 160 negara di seluruh dunia melaksanakannya. Kenapa mahu berpatah balik dan menghapuskannya? Ada banyak lagi yang pembangkang boleh lakukan.



    Link asal artikel:
    https://www.malaysiakini.com/columns/416630

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Adakah GST Punca Kepada Harga Yang Semakin Meningkat? Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top