728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 23 August 2017

    Muassasah Asia Tenggara Puji Jemaah Haji Malaysia Dan TH





    MAKKAH, (Bernama) -- Disiplin diri yang tinggi dalam kalangan jemaah haji Malaysia dan keberkesanan Lembaga Tabung Haji (TH) mengendalikan operasi haji, terus mendapat pujian dan penghargaan Muassasah Tewafah Asia Tenggara.

    Perkara itu dinyatakan Ketua Muassasah Tewafah Asia Tenggara Sheikh Muhammed Amin Hassan Andarqiri pada sidang media bersama Ketua Rombongan Haji Malaysia 1438 Hijrah Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman di pejabat agensi berkenaan di sini, baru-baru ini.

    Sheikh Muhammed Amin berkata jemaah haji Malaysia memang terkenal kerana memiliki disiplin diri yang tinggi dan perlu dicontohi jemaah dari negara lain.

    "Sebelum ini, kita mengadakan perbincangan dengan menteri dan wakil menteri (Haji dan Umrah Arab Saud), dia bilang (kata), seluruh jemaah haji ikut (mencontohi) macam jemaah haji Malaysia," katanya. Turut hadir pada sidang media itu pengurusan tertinggi Muassasah Tewafah Asia Tenggara dan rombongan haji Malaysia.

    Muassasah Tewafah Asia Tenggara adalah agensi di bawah Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi yang bertanggungjawab mengendalikan jemaah haji Asia Tenggara termasuk Malaysia sepanjang berada di Makkah.

    Sementara di Madinah, jemaah haji muassasah Malaysia diuruskan Muassasah Adilla.

    Mengulas lanjut, Sheikh Muhammed Amin berkata pihaknya sentiasa bekerjasama rapat dan banyak belajar daripada pengurusan TH bagi memastikan kebajikan jemaah haji Malaysia di Tanah Suci.

    "Kita bukan bekerja sendiri, hubungan bukan seperti biasa, tetapi sebagai keluarga. Kita bekerjasama dengan TH sebagai satu pasukan, satu mata, satu hati dan satu semangat," katanya.

    Mengenai operasi haji tahun ini, beliau berkata pihaknya telah melakukan beberapa penambahbaikan dari segi kemudahan untuk jemaah haji khususnya ketika operasi masyair, termasuk menggantikan khemah lama yang memberi lebih keselesaan untuk jemaah.

    Beliau berkata pihaknya juga memasang permaidani di khemah-khemah jemaah, dan turut menyediakan generator khas bagi membekalkan bekalan elektrik ke penempataan jemaah semasa operasi masyair.

    "Jadi kita tidak lagi bimbang mengenai bekalan elektrik untuk keselesaan jemaah. Suhu tahun ini juga mungkin lebih panas daripada tahun lepas," katanya.

    Sheikh Muhammed Amin berkata bagi musim haji kali ini, pihak berkuasa Arab Saudi banyak mengendalikan urusan jemaah haji secara elektronik yang melancarkan lagi operasi berkenaan.

    Beliau berkata pihaknya juga menyediakan bas baharu lebih baik bagi membawa jemaah termasuk ketika operasi masyair selain kemudahan hospital yang disediakan pihak berkuasa Arab Saudi khususnya untuk jemaah haji di Makkah, Arafah dan Mina.

    Pada musim haji kali ini, agensi berkenaan menguruskan kebajikan, perjalanan, penginapan, sajian makanan serta operasi masyair kepada lebih 300,000 jemaah Asia Tenggara, termasuk 30,200 jemaah haji Malaysia.

    -- BERNAMA

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Muassasah Asia Tenggara Puji Jemaah Haji Malaysia Dan TH Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top