728x90 AdSpace

  • Latest News

    Tuesday 14 March 2017

    Tahukah Anda Kakak Kim Jong Un Lebih Berkuasa?




    Kakak kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un dipercayai mengetuai sebuah badan pembuat keputusan utama dalam tentera negara itu.

    Penyelidik di Institut Sejong, Korea Selatan, Lee Yun-keol berkata, Kim Sol-song difahamkan mengetuai Badan Pemerintah Agung Tentera Rakyat Korea (KPA).

    Katanya yang dipetik agensi berita Yonhap, badan pembuat keputusan itu didakwa diwujudkan semasa pemerintahan Kim Jong-il dengan tujuan membantu pemimpin semasa menerajui negara berkenaan.

    “Jong-un pada dasarnya mengetuai badan utama itu tetapi secara realiti, Sol-song merupakan individu yang mengetuai KPA,” kata Yun-keol.

    Sol-song dilahirkan pada tahun 1974 dan merupakan anak kepada Jong-il dengan isteri keduanya, Kim Yong-suk.

    Beliau adalah berlainan ibu dengan Jong-un yang dilahirkan oleh Ko Yong-hui, seorang wanita Korea yang tinggal di Jepun.

    Bagaimanapun, kegiatan umum Sol-song masih tidak diketahui di tengah-tengah perbezaan pendapat berhubung peranannya dalam kepimpinan Korea Utara ketika penganalisis mendakwa wanita itu menjauhkan diri daripada pentadbiran Pyongyang.

    Jong-un dicadangkan sebagai komander agung KPA pada 30 Disember 2011, kira-kira dua minggu selepas kematian bapanya, Jong-il.

    “Beliau mungkin berkhidmat sebagai ketua naib pengerusi bagi jawatankuasa pusat parti pemerintah, Parti Pekerja Korea (WPK),” katanya.

    Bagaimanapun, dakwaan Yun-keol masih tidak disahkan kerana media Korea Utara tidak pernah menyebut sebarang jawatan itu dalam laporan mereka.

    Ketika ini, jawatankuasa pusat WPK mengandungi pengerusi iaitu Jong-un dan sembilan naib pengerusi termasuk Choe Ryong-hae.

    Sementara itu, seorang felo penyelidik kanan di Institut Sejong, Cheong Seong-chang mendakwa, Sol-song dipercayai memainkan pengaruh yang besar terhadap proses membuat keputusan Korea Utara.

    - Utusan Malaysia

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Tahukah Anda Kakak Kim Jong Un Lebih Berkuasa? Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top