728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 30 March 2017

    Perdana Menteri Malaysia beritahu Perancis masih tidak bersedia untuk membuat keputusan untuk membeli jet Rafale







    Tulisan asal oleh:
    Rozanna Latiff, Praveen Menon, Simon Cameron-Moore & Michael Perry, Reuters, 28 Mac 2017

    Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak berkata pada hari Selasa bahawa beliau telah membincangkan kemungkinan pembelian jet pejuang Rafale Dassault Aviation SA dengan Presiden Perancis Francois Hollande tetapi masih belum membuat keputusan.

    "Kami tidak bersedia lagi untuk membuat keputusan, tetapi kami tahu tentang kejayaannya di negara-negara lain...," kata Najib pada sidang akhbar bersama dengan Hollande di Kuala Lumpur.

    Rafale dilihat sebagai pendahulu dalam pencarian Malaysia untuk membeli sehingga 18 jet dalam perjanjian yang berpotensi bernilai lebih daripada $2 bilion, sumber berkata.

    Rancangan Malaysia adalah untuk menggantikan skuadron pesawat tempur Rusia MiG-29 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), yang hampir separuh daripadanya sudah tidak boleh diterbangkan lagi.

    Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dilaporkan dalam media sebagai berkata pencarian jet pejuang baru telah dikecilkan kepada Rafale dan Eurofighter Typhoon, yang dibina oleh BAE Systems.

    "Saya tahu anda akan membuat keputusan, dan dengan itu, kami ingin memberikan sokongan yang diperlukan," kata Hollande dalam ucapannya selepas komen dari Najib.

    "Menteri kami sudah bekerja ke arah itu. Apa yang saya ingin katakan adalah bahawa jet Rafale adalah yang terbaik dalam kategorinya, dan kemudian kami mencadangkan untuk membincangkan harga, dan spesifikasinya. Saya percaya anda akan membuat keputusan apabila tiba masanya," katanya.

    Hollande mengadakan perbincangan dua hala dengan Najib semasa lawatan beliau ke Malaysia, yang merupakan sebahagian daripada lawatan ke tiga negara Asia Tenggara. Hollande berada di Singapura pada awal minggu ini dan menuju ke Indonesia selepas ini pada hari Selasa.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Perdana Menteri Malaysia beritahu Perancis masih tidak bersedia untuk membuat keputusan untuk membeli jet Rafale Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top