728x90 AdSpace

  • Latest News

    Monday 28 July 2014

    9 pelajar India di Indonesia dakwa ditipu agensi pengambilan pelajar

    Malang tidak berbau! itulah nasib kiira-kira sembilan pelajar India yang berhasrat meneruskan pengajian dalam bidang perubatan di tanah seberang sebelum berakhir dengan tragedi.
    Wartawan Akhbar Thina Kural Aghalya Darmalingam hari ini melaporkan, sembilan pelajar India berkenaan gagal meneruskan pengajian perubatan di Universiti Sumatera Utara, Indonesia tetapi tidak sempat menamatkan kursus perubatan yang diminati selain tidak dapat meneruskan pengajian di sini juga menyebabkan para ibu bapa mereka bimbang.
    Kesemua pelajar menjadi mangsa ialah G, Nagananthini, M.Bathmasundari, M.Selvam, T.Shobana, Gayathri Naidu, Arvin, K.Sanjana dan Dharmendra Prasanth.
    Mereka telah ke Indonesia untuk melanjutkan pengajian perubatan menerusi sebuah syarikat swasta bernama Eagle Eye Holdings Sdn. Bhd yang berperanan sebagai ejen mengambil pelajar perubatan ke universiti luar negara.
    Malah lapor akhbar itu lagi, kesemua ibu bapa pelajar berkenaan difahamkan telah membayar yuran pengajian berjumlah RM80,500 merangkumi yuran penggal pertama (6 bulan), pendaftaran, yuran penginapan, insurans perlindungan serta yuran Visa kepada syarikat swasta itu.
    Namun, masalah bermula terhadap pelajar terbabit ketika melangkah ke penggal kedua pengajian apabila tiba-tiba universiti berkenaan mengarahkan para pelajar berkenaan untuk menjelaskan wang pengajian tambahan RM10,000 untuk menduduki peperiksaan penggal kedua kelak selain menaikkan nama peajar terbabit di papan notis kampus berkenaan.
    Menurut akhbar itu lagi, para ibu bapa yang terkejut denga berita itu telah menghubungi syarikat swasta bertanggungjawab itu sebelum dimaklumkan bahawa yuran pengajian telah dinaikkan.
    Segala tipu muslihat akhirnya terbongkar apabila ibu bapa pelajar-pelajar malang itu terus menghubungi universiti terbabit di Indonesia sebelum mendapat tahu agenda jahat syarikat swasta yang mengutip bayaran daripada kesemua pelajar terbabit.
    Para ibu bapa terkejut apabila dapat dimaklumkan universiti terbabit bahawa syarikat swasta bernama Eagle Eye Holdings Sdn.Bhd. itu, tidak mendaftarkan pengajian sembilan pelajar berkenaan menerusi 'Program Mandiri' Universiti Sumatera Utara berkenaan.
    Sebaliknya syarikat swasta itu didakwa ibu bapa bahawa secara tersembunyi telah mendaftar nama kesemua sembilan pelajar itu dalam program berkembar bersama Allianz Universiti Kolej of Medical Science di Pulau Pinang.
    Berikutan itu, kesemua pelajar malang ini terpaksa menghabiskan tiga tahun di universiti Indonesia dan baki dua tahun di Malaysia. Lebih mengejutkan, kolej universiti berkenaan pula berkata, pihaknya tidak mempunyai sebarang kaitan dengan sembilan pelajar tersebut menyebabkan ibu bapa panik dan bimbang.
    Akhbar itu memetik salah seorang ibu bapa pelajar, N. Nyanasegaran mendakwa pihaknya telah melaporkan insiden ini kepada Kementerian Pendidikan serta Persatuan Penasihat Pengajian Perubatan Malaysia yang mana kedua-dua pihak didakwa enggan mengambil tindakan.
    Malah para ibu bapa dimaklumkan bahawa hanya Jabatan Pendaftar Perniagaan berhak bertindak dalam hal ini .
    Disebabkan kesemua pelajar tidak memalu proses pendaftaran yang sah dan sumber yang betul, mereka kini berdepan dilema untuk meneruskan pengajian perubatan di Indonesia.
    Nyanasegaran turut mengingatkan agensi syarikat swasta itu supaya memulangkan semula yuran sekurang-kurangnya RM80,500 atau mengesyorkan kesemua sembilan pelajar malang itu supaya diterima semula di universiti Sumatera tersebut. - Thina Kural


    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 9 pelajar India di Indonesia dakwa ditipu agensi pengambilan pelajar Rating: 5 Reviewed By: Kaki Palu
    Scroll to Top