728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 23 December 2017

    Maybank Diiktiraf Sebagai Bank Paling Selamat




    Malayan Banking Bhd. (Maybank) dan anak syarikatnya di Indonesia, PT Bank Maybank Indonesia digelar sebagai bank yang paling selamat, masing-masing dalam negara yang mereka beroperasi.

    Ia berdasarkan kepada satu senarai kedudukan antara negara yang diterbitkan oleh majalah kewangan antarabangsa Global Finance berpusat di New York, Amerika Syarikat yang diterbitkan sejak 1987 dan diedarkan di 163 negara.

    Bank-bank tersebut dipilih melalui satu penilaian mengikut penarafan jangka panjang mata wang asing daripada Moody’s, Standard & Poor dan Fitch termasuk jumlah aset merangkumi 1,000 bank terbesar di seluruh dunia.

    Selain penamaan bank-bank yang paling selamat dalam 106 negara, laporan penuh majalah tersebut memasukkan penyenaraian 50 bank yang paling selamat di dunia dan, 50 bank perdagangan yang paling selamat.

    Juga disenaraikan ialah 50 bank paling selamat dalam pasaran baharu muncul, institusi kewangan Islam yang paling selamat dalam Majlis Kerjasama Teluk dan bank-bank yang paling selamat mengikut wilayah.

    Pengarah Editorial dan Penerbit Global Finance, Joseph D. Giarraputo, berkata walaupun wujud usaha bagi mengharmonikan peraturan kewangan merentas rantau dan di seluruh dunia, peraturan yang ada tetap kekal unik.

    “Ini melibatkan setiap negara, disebabkan oleh risiko tertentu dan sumber. Ia khususnya bagi bank yang beroperasi merentasi sempadan, cabaran yang dihadapi ialah untuk bertindak balas kepada sesuatu situasi pada masa sama.

    “Mereka juga perlu menawarkan pengalaman yang konsisten bagi pelanggan korporat yang juga beroperasi dalam beberapa bidang kuasa yang berbeza,” kata Giarraputo. – BERNAMA

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Maybank Diiktiraf Sebagai Bank Paling Selamat Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top