728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 27 July 2017

    Israel Hanya Berpura-Pura





    Zionis Israel dilihat hanya berpura-pura, dalam tindakannya menghentikan penggunaan alat pengesan logam di pintu masuk Masjid Al-Aqsa, awal pagi semalam.

    Ini kerana menurut Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Muein Abadi, pihak Zionis sebaliknya menggantikan alat tersebut dengan teknologi yang lebih canggih.

    "Selepas dikecam hebat masyarakat antarabangsa, Zionis Israel seolah-olah 'mengalah' dengan menanggalkan alat pengesan besi di kawasan Al-Aqsa.

    "Namun seperti dijangka mereka sebenarnya merancang untuk menggantikan alat tersebut dengan teknologi yang lebih canggih," katanya kepada Sinar Online hari ini.

    Muein berkata demikian bagi mengulas isu terkini berhubung perkembangan yang berlaku di Masjid Al-Aqsa.

    Sinar Harian semalam melaporkan Israel mengambil keputusan untuk menghentikan penggunaan alat pengesan logam di pintu masuk Masjid Al-Aqsa.

    Menurut agensi Berita Turki Anadolu (AA), sebelum tengah malam semalam, jentera berat dilihat memasuki kawasan perkarangan Masjid Al-Aqsa, sekaligus menimbulkan keresahan di kalangan penduduk tempatan yang melancarkan tunjuk perasaan membantah langkah keselamatan terbaharu yang dibuat rejim Zionis sejak minggu lepas.

    Kabinet Israel kelmarin memutuskan untuk membuka semula semua alat pengesan logam yang dipasang susulan kes tembakan yang menyebabkan kematian dua anggota polisnya pada 14 Julai lalu.

    Rakyat Palestin bagaimanapun menolak langkah rejim Zionis itu dan sebagai langkah protes, bertindak menunaikan solat di luar masjid berkenaan.

    Menurut kenyataan terbaharu pihak rejim, mereka memperuntukkan sebanyak 100 juta shekel Israel (US$28.03 juta) untuk pemasangan sistem keselamatan berteknologi tinggi bagi menggantikan alat pengesan logam itu.

    Mengulas lanjut Muein berkata,pemimpin dunia Islam perlu sedar bahawa Israel bukan hanya memiliki teknologi ketenteraan yang hebat, tetapi juga mempunyai keupayaan perisikan antara yang paling maju di dunia.

    "Perkembangan ini cukup membimbangkan kepada masa depan kewujudan negara Palestin di mana sebarang cubaan menentang penjajahan Israel akan dikesan dan dihapuskan," katanya lagi.

    Dalam pada itu, Muein berkata, dalam isu ini, negara-negara Arab masih tidak berupaya untuk mencegah sebarang provokasi Israel meskipun mereka turut mempunyai hubungan baik dengan 'pelindung' Israel, iaitu Amerika Syarikat.

    "Amaran Turki dan pemimpin Hamas kepada Israel juga tidak begitu menggerunkan Israel kerana mereka tahu kesatuan negara-negara Islam berada dalam keadaan lemah, terutama sekali selepas krisis pemulauan Qatar," katanya.

    Jelasnya lagi, "Kuasa besar lain juga tidak berupaya untuk mencegah dasar agresif Israel,".

    "Rusia masih terikat dengan komitmen di Syria, manakala China pula meskipun komited dengan penubuhan Palestin tetapi mereka lebih mengutamakan pembangunan infrastruktur One Belt One Roaf (ROAD)," katanya.

    Sejak kira-kira seminggu yang lalu, rakyat Palestin turun ke jalanan di luar kawasan masjid untuk bersolat dan melakukan bantahan secara aman apabila rejim Israel menutup Masjid Al-Aqsa selama dua hari susulan insiden tembakan yang menyebabkan dua anggota polis Israel terbunuh. Tiga suspek - lelaki Palestin yang memiliki kerakyatan Israel turut terbunuh.

    Krisis ketegangan semakin memuncak hujung minggu lalu apabila empat rakyat Palestin terbunuh dalam rusuhan dengan anggota tentera Israel, manakala tiga rakyat Israel mati ditikam seorang remaja Palestin yang menyelinap masuk ke sebuah rumah di penempatan haram di Tebing Barat.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Israel Hanya Berpura-Pura Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top