728x90 AdSpace

  • Latest News

    Thursday 27 July 2017

    Anak Hasil Zina, Rogol Kini Boleh Bin/Binti Nama Bapa





    Bayi pasangan beragama Islam yang dilahirkan secara luar nikah sama ada akibat zina atau rogol kini layak di sisi undang-undang untuk berbinkan kepada nama bapanya sendiri.

    Panel hakim Mahkamah Rayuan di sini diketuai oleh Datuk Tengku Maimun Tuan Mat mencapai keputusan penting tersebut ketika membenarkan rayuan seorang kanak-kanak lelaki yang berusia tujuh tahun dan ibu bapanya.

    Beliau yang bersidang bersama Datuk Abdul Rahman Sebli dan Puan Sri Zaleha Yusof sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum itu yang menolak semakan kehakiman yang difailkan oleh ketiga-tiganya.

    Mahkamah berpendirian, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara selaku responden kedua telah bertindak di luar bidang kuasa ketika mendaftarkan ‘Abdullah’ sebagai nama bapa kepada kanak-kanak itu dalam sijil kelahiran.

    Media tempatan melaporkan bahawa ibu dan bapa kepada kanak-kanak tersebut masing-masing bertindak sebagai perayu kedua dan perayu ketiga, serya kedua-duanya beragama Islam telah bernikah pada 24 Oktober 2009.

    Kanak-kanak lelaki itu bagaimanapun selamat dilahirkan oleh wanita perayu kes berkenaan pada 17 April 2010 iaitu lima bulan dan 24 hari (atau lima bulan dan 27 hari berdasarkan kepada pengiraan kalendar Qamariah Islam).

    Keputusan terbaharu oleh panel hakim Mahkamah Rayuan itu dilihat agak bertentangan dengan pandangan dikeluarkan pihak Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia.

    Jawatankuasa berkenaan memutuskan bahawa anak tidak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang bertanggunjawab menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak itu.

    Muzakarah tersebut menerusi fatwanya mendefinisikan anak tidak sah taraf ialah sebagai:
    1. Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan.
    2. Anak dilahirkan kurang dari enam bulan dua lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh). – Agensi

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Anak Hasil Zina, Rogol Kini Boleh Bin/Binti Nama Bapa Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top