728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 17 June 2017

    Makanan Harian Kita Penyebab Kita Jatuh Sakit





    Sedih. Malam ini aku terkenang pemergian insan2 di dalam bulan ramadhan kali ini.. Rata2 kes kematian banyak disebabkan kanser. Hal ini membuat aku terfikir mengapakah terlalu banyak kes penyakit barah ini berlaku.. Maaf, aku bukan lah seorang pelajar perubatan yang arif tentang punca2 penyakit tersebut, tetapi aku merasakan ada yang tidak kena dengan persekitaran kita, termasuklah makanan yang kita ambil setiap hari.

    Ya aku tak nafikan sesetengah kes adalah disebabkan oleh keturunan tetapi jika diteliti makanan kita makin kurang kualitinya. Lihat sahaja berapa banyak jumlah pengawet, sodium, gula serta beberapa lagi bahan penggalak penyakit yang terkandung didalam makanan berproses dan makanan segera. Belum lagi mengambil kira hormon dan ubat ubatan yang diberikan pada haiwan ternakan seperti ayam dan ikan yang dibela, juga hasil tanaman yang di dominasi oleh GMO. Faktor ini membimbangkan aku kerana sebagai seorang pelajar, apalah sangat pilihan yang ada di kafe kampus atau gerai2 makanan. Harga makanan2 organik yang tinggi menyebabkan tidak ramai mampu mengalas perut dengan bahan2 makanan yg sihat.

    Sebagai seorang pelajar, aku merasa terpanggil untuk menyuarakan kebimbangan aku tentang kondisi alam sekitar kita. Perkara yang paling dibimbangi ialah tentang meningkatnya suhu global disebabkan oleh perubahan iklim (climate changes). Tidak perlu aku jelaskan disini apa yg berlaku tetapi kesannya pada manusia jika dikaji amatlah besar dan salah satunya ialah meningkatnya radiasi. Kita sedia maklum akan bahayanya kesan radiasi ultraviolet pada kulit dan tubuh manusia dan ini membimbangkan aku. Perkara lain nya berkaitan sikap manusia ialah pencemaran. Sampah yg seringkali dibuang secara tidak berhemah mencemarkan alam sekaligus memberi kesan kepada kesihatan manusia. Smpah plastik, botol serta bahan kimia yang berbahaya kemudiannya di makan oleh ikan2 dilautan seterusnya ditangkap oleh nelayan untuk dijual kepada kita. Sedar atau tidak, sebenarnya kita sedang memasukkan sisa2 berbahaya berpunca dari sikap lalai manusia yang tegar mencemarkan alam.

    Seterusnya, alatan telekomunikasi yang saban hari makin maju tanpa batasan. Ketagihan kita pada alat2 ini tanpa disedari menberi kesan pada kesihatan kita secara tidak langsung. Cuba lihat berapa lama kita berenggang dengan telefon bimbit? mungkin ya atau mungkin tidak, alat telekomunikasi itu sendiri boleh menjdi punca kepada penyakit kanser dan sebagainya disebabkan oleh radiasi yg dipancarkan.

    Akhir kata, kes2 yg disebutkan diatas hanyalah diambil secara general dan tidak bermaksud untuk dituju kepada sesiapa. – atl

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Makanan Harian Kita Penyebab Kita Jatuh Sakit Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top