728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 16 December 2017

    Isu IMAMS & Umrah : TKSU Kementerian Jadi Dalang?



    Saya terpanggil untuk menyampaikan isu yang sedang diviralkan sekarang ini berkaitan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) ke atas kesemua 65 agensi pelancongan berstatus muasassah di Malaysia.

    Status Muassasah adalah agensi pelancongan berlesen yang berdaftar dengan Kementerian Umrah & Haji Saudi serta boleh memproses Visa Umrah di pejabat mereka dan juga telah meletakkan jaminan cagaran Saudi Riyal 200,000 kepada Kementerian Umrah & Haji Saudi.

    Saya turut bersimpati pada Kementerian Pelancongan kerana telah menjadi 'punching-bag' hanya kerana sikap sombong dan bongkak Timbalan Ketua Setiausaha (TKSU) di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, yang tidak mahu menerima sebarang pandangan dari agensi pelancongan yang menguruskan umrah dan haji.

    Isu sebenarnya disini adalah apakah ada keperluan mengadakan sistem tambahan untuk mengawal penipuan dengan mengenakan caj keatas pengguna?

    Antara isu utama lain yang timbul apabila ada keraguan mengenai syarikat yang baru seminggu didaftarkan boleh dianugerahkan tender penyediaan sistem. Dimanakah tahap profesional TKSU apabila membenarkan syarikat yang berusia 'sebulan jagung' untuk menguruskan duit kutipan yang dipungut dari pengguna? Bagaimana pula syarikat 'sebulan jagung' ini juga boleh mendapatkan lesen untuk mengutip dan menguruskan insuran bagi bakal umrah?

    Malah melalui semakan SSM mendapati pemilikan syarikat tersebut turut dimiliki oleh tiga individu bukan Islam. Ini bertentangan sama sekali dengan kenyataan media dari Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan yang dikeluarkan pada 15hb Disember 2017 yang mengatakan lembaga syarikat IMAMS adalah terdiri daripada warganegara Malaysia yang beragama Islam.



    Adalah menjadi satu keajaiban juga apabila dalam perjumpaan bersama agensi pelancongan, TKSU lebih bersuara dan lebih tahu mengenai sistem berbanding syarikat yang menawarkan penyelesaian itu sendiri. Adakah TKSU bekerja dengan syarikat pembekal sistem iaitu Integrated Manasik Monitoring System Sdn. Bhd.?

    Bayangkan syarikat baru ‘sebulan jagung’ menguruskan kutipan sebelum GST sebanyak RM22,100,000 setiap tahun dari pengguna? (RM45 IMAMS + RM40 takaful umrah x 260,000 orang)

    TKSU memainkan peranan terlebih kuah apabila dalam perjumpaan bersama agensi pelancongan, beliau menjadi tukang jawab bagi semua soalan berkaitan yang ditanya kepada syarikat pembekal sistem IMAMS.

    Diharapkan pihak SPRM dapat menyiasat samada ada penglibatan TKSU Kementerian Pelancongan dalam pengurusan tender yang jelas tidak adil dan berat berat sebelah kepada agensi pelancongan khasnya dan rakyat Malaysia amnya.

    Tujuan utama inisiatif Kementerian adalah untuk mengelakkan penipuan dari agensi pelancongan, kini ianya sudah menjadi projek penyediaan sistem pembasmi penipuan dengan caj tambahan kepada pengguna gara-gara percaturan TKSU di Kementerian Pelancongan.

    Mungkin ada yang mengatakan caj RM90.10 yang dikenakan adalah terlalu sedikit berbanding kerugian beribu ringgit yang mungkin ditanggung pengguna akibat daripada penipuan. Tetapi TKSU Kementerian Pelancongan lupa, adalah menjadi tanggungjawab kementerian untuk menyediakan platform sumber rujukan percuma kepada pengguna dan bukannya membina perniagaan diatas kelemahan sistem.

    Jangan pula nanti ianya menjadi trend dimana perkhidmatan yang menjadi tanggungjawab polis untuk menjaga keselamatan orang awam juga diwajibkan pula membayar duit perlindungan kepada syarikat yang dilantik oleh kementerian untuk menjaga keselamatan dengan caj perlindungan tambahan.


    Sumber : media sosial

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    1 Comments:

    1. TKSU Pelancongan kini dah kosong, 24 jam, Harap Maklum

      http://www.motac.gov.my/profil/pengurusan-tertinggi/timbalan-ketua-setiausaha-pelancongan

      ReplyDelete

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Isu IMAMS & Umrah : TKSU Kementerian Jadi Dalang? Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top