728x90 AdSpace

  • Latest News

    Sunday 9 July 2017

    1,500 Akaun Media Sosial Palsu Akan Diambil Tindakan





    Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan mengambil tindakan terhadap hampir 1,500 akaun palsu yang telah dikenal pasti dalam pelbagai platform media sosial sejak Januari hingga Jun lalu, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

    Beliau berkata, SKMM menerima aduan awam dan memantau akaun palsu berkenaan dalam media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram yang digunakan untuk tujuan negatif termasuk penyebaran berita dan kandungan palsu.

    “Ia termasuk maklumat palsu mengenai isu politik melibatkan ahli politikdi negara ini,” katanya, lapor Bernama.

    Salleh berkata, antara tindakan terbabit ialah melaporkan akaun terlibat kepada pihak penyedia platform media sosial bagi tindakan pemadaman seterusnya membuat siasatan lanjut bagi tujuan penguatkuasaan undang-undang termasuk pendakwaan.

    Sementara itu, beliau turut meminta netizen yang menemui akaun yang disyaki palsu atau memaparkan berita atau kandungan palsu supaya memainkan peranan dengan menggunakan kemudahan ‘report’ yang disediakan oleh media sosial terbabit, agar akaun berkenaan dapat dipadamkan dengan segera.

    Sementara itu, katanya SKMM juga sedang mengkaji agar media dalam talian berdaftar dengan MCMC mengikut kriteria tertentu.

    “Mana-mana portal atau kandungan web yang boleh dikategorikan sebagai media dalam talian perlu didaftar untuk membolehkan ia dipantau dan diambil tindakan jika melaporkan berita yang berunsur fitnah atau palsu,” katanya.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 1,500 Akaun Media Sosial Palsu Akan Diambil Tindakan Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top