728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 17 June 2017

    Cara Nak Kesan Kedai Makan Yang Guna Pelaris




    Di zaman moden hari ini masih ramai lagi yang berani menempah tempat di Neraka dengan mengamalkan sihir untuk pelbagai tujuan dan maksud. Walaupun sudah jelas larangan Rasulullah s.a.w tentang bahaya sihir ternyata masih ada lagi yang mendapatkan khidmat bomoh. Mereka ini terdiri dari berbagai lapisan masyarakat dan tujuan.

    Antara yang paling popular adalah penggunaan pelaris kedai makan. Jika dulu amalan pelaris yang menggunakan khidmat jin khadam atau tangkal ini hanya popular di Indonesia sahaja tapi sekarang sudah merebak sampai ke Malaysia. Jadi kita sebagai pengguna harus berhati-hati dalam memilih kedai makan.

    Persoalannya bagaimana nak tahu kedai makan yang di syaki itu benar-benar mengamalkan pelaris atau tidak. Berikutan cara mudah mengenal pasti kedai makan yang menggunakan pelaris dalam perniagaan.

    “Ini berdasrakan pengalaman saya dan suami, sebab mertua saya sendiri pun guna pelaris. Saya dan suami lebih takut Allah SWT dari duit tak ada, jadi kami tak ikut cara dia. Cuma bila tengok orang masuk makan kedai yang guna pelaris saya jadi kesian.

    “Pengguna pelaris kedai makan ini bukan benda baru. Kedai yang nampak macam Islamik pun jangan pelik kalau guna. Apa motif guna pelaris? Banyak sebenarnya penyediaan makanan itu sebenarnya kotor. Tapi nak tutup dan maksimum untung, kekalkan permintaan peniaga kedai makan ini guna pelaris.

    “ Ada satu kedai nasi lemak yang popular di KL ini pun, pernah ada ustaz cerita Allah SWT buka hijab dia nampak mahkluk halis itu kencing pada makanan. Kedai ayam penyet atas bukit di KL yang popular itu pun tambat khadam mereka pada hiasan kepah dan tanduk kerbau dalam kedai.

    “Kenapa saya cerita ini? Sebab saya kesian banyak orang masuk kedai-kedai ini tak sedar, makanan yang mereka makan kotor. Halal tapi kotor, berapa banyak bakteria masuk perut pun tak tahu. Saya bercerita berdasarkan pengalaman saya berniaga kedai makan. Mungkin yang saya cerita ini terhad pada pengetahuan saya saja.

    “Pertama, kedai yang guna pelaris biasanya, tuan kedai itu memang tak solat atau solat celup-celup. Tak boleh nak solat konsisten, sebab ‘khadam’ panas. Kalau sempat berkenalan dengan tuan kedai, perhatilah solatnya. Kalau masa solat Jumaat hilang, lepas itu orang habis solat dia muncul dari mana-mana mungkin dia ada khadam.

    “Kedua, pelaris ini adalah 1 bentuk sihir. Mereka mungkin guna wafa’. Wafa’ ini macam jampi atau mentera yang ditulis dalam kertas, kulit binatnag. Kadang-kadang nampak macam tulisan khat. Ada wafa’ yanf dibenarkan, maknanya jampi guna ayat Quran. Tapi wafa’ pelaris ini kita tak boleh baca tulis apa. Malah, mungkin juga di tulis dalam bahasa Thailand atau Jawa. Wafa’ ini diletakkan di bawah tray makanan atau gantung di kedai macam ayat Al-Quran.

    “Ketiga, kedai yang pakai pelaris khadam ini tak akan pasang ayat Al-Quran. Kalau orang baca Al-Quran jangan terperanjat pemilik kedai tiba-tiba tanya baca apa. Dengar azan tak apa tapi ayat Al-Quran khadam itu marah dan panas. Nak pula baca surah Al-Jin atau Al-Mulk.

    “Keempat, kedai pakai pelaris ini kadang tengok orang serbu makan. Macam selera saja semua tapi bila bawa balik makanan tiba-tiba bau busuk. Ada 1 kedai western tengah KL ini, masa makan semua orang berselera. Tapi bila bungkus bawa balik daging ayam itu busuk. Maknanya khadam itu buat makanan itu macam menyelerakan dan tutupapa-apa kesilapan penyedian tukang masak.

    “Kelima, banyak perhiasan yang anda tak pasti kerana ia ada di situ. COntoh tanduk kerbau yang digantung bersama gambar wali songo khat ‘Assalamuaikum’ Contoh kulit kepah, bangkai belangkas dan parang-parang yang digantung dalam kedai. Kadang-kadang nampak tiang seri kedai dihias dengan hiasan tertentu termasuk kertas atau plat besi yang diwarna.

    “Semua barang-barang ini adalah di mana untuk beri makan atau tempat tinggal khadam yang berkhidmat untuk kedai. Nak mengelak terkena sihir macam mana supaya tak mengidam nakmakan kedai sama hari-hari? biasakan berzikir.

    “Ini sahaja dan saya harap semua yang baca ini akan bijak memilih kedai nak menjamu selera. Takutlah dengan Allah SWT dari takut kedai tiada pelanggan,” tulisnya. – MissA

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Cara Nak Kesan Kedai Makan Yang Guna Pelaris Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top