9 Tanda-Tanda Kucing Mahu Mati

Share on Google Plus




Kucing merupakan haiwan berbulu yang kita rasa nak picit-picit jika terlalu comel. Malah kucing juga mampu mengurangkan rasa stress jika dibelai. Anda boleh bookmark artikel kali ini untuk tontonan ketika stress tidak kira di rumah mahu pun pejabat.

Namun tahukah anda tanda-tanda yang ditunjukkan oleh haiwan kesayangan anda sekiranya ia mahu ‘pergi’?



1. Kucing Menjadi Lemah

Seekor kucing yang akan mati biasa akan baring dan tidur satu hari suntuk. Ia seolah-olah malas untuk menggerakkan badan, dan akhirnya tubuh akan mengeras dan kaku.



2. Kucing Akan Diam (Tidak Bersuara)

Kucing yang sakit biasanya tenaga akan hilang dan lemah, begitu juga dengan suaranya. Menurut pakar ada juga kucing yang mengeluarkan suara sebelum kematian, mungkin disebabkan rasa sakit yang dialaminya.



3. Suhu Badan & Denyut Jantung Menurun


Buat pengatahuan anda, Kebanyakkan kucing memiliki suhu 36 darjah dan ia akan menurun bila hampir dengan kematian, denyut jantungnya pun juga semakin lemah. Denyut jantung kucing akan berdenyut tidak teratur sebelum ia mati.



4. Perubahan Perwatakan


Kebanyakan kucing tidak suka dipegang dan di belai, ia juga akan jadi pemarah ataupun murung. Menurut pencinta kucing, ada juga sesetengah kes kucing yang bersifat independent atau sering keluar rumah, pada saat kematian mereka akan berada di rumah untuk mendapatkan perhatian tuannya sebelum mati.



5. Kucing Akan Bersembunyi

Kucing yang sudah tahu yang mereka akan mati mula mencari tempat yang tenang dan gelap. Ada sesetengah kucing yang akan mati juga akan bersembunyi dari tuannya. Seolah-olah tidak mahu tuannya melihat dia mati.



6. Perubahan Pada Makan
Makanan kegemarannya yang di sukai tidak lagi disentuh. Seolah-olah kucing itu tidak lalu makan atau sedang berpuasa. Sekiranya berlaku seperti ini, sebaiknya anda bawa ke veteriner untuk diperiksa. Kemungkin juga ada sebab lain kenapa ia tak mahu makan.



7. Perubahan Penampilan


Kucing akan kelihatan tidak terurus dan lemah dari kebiasaannya. Sekiranya ia berlaku pada kucing anda, segeralah bawa ke klinik haiwan untuk pemeriksaan lanjut.



8. Nafas Tak Teratur


Pernafasannya menjadi tidak teratur dan boleh didengari. Kucing akan keluarkan lidahnya dan mulut terbuka seolah-olah ia sukar untuk bernafas.



9. Hilang Tanpa Dikesan

Ada juga sesetengah kucing yang pergi dan hilang tanpa meninggalkan jejak. Mungkin ia faham dan tidak mahu tuannya sedih melihat ia mati.


Share on Google Plus

About Editor

Merupakan blogger muda sejak tahun 2008. Ini merupakan blog ketiga selepas blog asal. Pernah menulis di akhbar seperti Utusan, Berita Harian, Kosmo, Harian Metro & Mstar Online sekitar 2010 - 2012. Kini masih menulis...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment