728x90 AdSpace

  • Latest News

    Friday 9 June 2017

    6 Restoran Kita Antara Terbaik Di Dunia




    MAKANAN di Malaysia diiktiraf antara paling sedap di dunia apabila enam restoran tersenarai dalam 50 terbaik di dunia.

    Keenam-enam restoran ini terletak di Pulau Pinang (2), Melaka (2), Terengganu (1) dan Perak (1).

    Keputusan ini diumum dalam The World Street Food Congress 2017 yang diadakan pada 31 Mei hingga 4 Jun lalu di Manila, Filipina.

    Penilaian ini dibuat ahli panel yang terdiri daripada penulis pelancongan, wartawan, pengacara televisyen dan pakar-pakar dalam bidang masakan. Markah-markah diberikan berdasarkan tahap kebersihan, penggunaan ramuan, proses penyediaan, kualiti dan kelazatan makanan.

    Nasi Kandar Line Clear di Pulau Pinang mengharumkan nama negara kita apabila dipilih menduduki tempat ke sembilan; ini diikuti Siam St Cha Kway Teow, Pulau Pinang (14); Fauzi Nasi Kerabu, Terengganu ( 23); Donald & Lily, Melaka ( 34); Guan Heong Biscuit Shop, Ipoh (36) dan Jalan Kuli Satay, Melaka (43).

    Menurut laporan China Press, lain-lain negara yang turut tersenarai dalam 50 restoran terbaik di dunia ini termasuk China, India, Indonesia, Singapura, Thailand, Filipina, Amerika Syarikat dan Mexico.

    Keputusan ini menyaksikan Hill Street Tai Hwa Pork Noodle, Singapura menduduki tempat pertama, tempat kedua diraih Franklin’s BBQ, Austin, Texas, Amerika Syarikat manakala tempat ketiga ialah Che Paek Pu Ob Voon Sen, Bangkok, Thailand.

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 6 Restoran Kita Antara Terbaik Di Dunia Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top