728x90 AdSpace

  • Latest News

    Friday 2 June 2017

    25 Doa Mujarab Untuk Kasih Sayang Suami Isteri






    Semua pasangan yang sudah berkahwin inginkan hidup bahagia hingga ke syurga, tetapi tidak dinafikan ujian setelah berumahtangga berlainan dengan semasa kita masih bercinta.

    Orang kata jika masih dalam perkenalan, jika bergaduh sikit boleh saja memutuskan hubungan, jika sudah berumahtangga, jika ada masalah keluarga harus fikirkan dari semua sudut, dari fikirkan diri sendiri, masa depan anak-anak hingga lah orang sekeliling.

    Kadang-kadang rasa diri dah cuba lakukan yang terbaik, dah bermacam cara nak kekalkan kasih sayang antara suami isteri, tetapi bergaduh berbaik itu asam garam rumahtangga, apa yang perlu kita faham ialah tanggungjawab masing-masing.

    Sebenarnya dalam islam ada tips berguna untuk mengekalkan kasih sayang suami isteri, tak perlu sampai nak bomoh suami nak suruh suami ikut telunjuk. Lakukan perkara syirik adalah berdosa besar. Lebih baik guna cara yang lebih baik, malah jika amalkan mendapat pahala, suami pun makin sayang.


    ZIKIR DAN DOA LEMBUTKAN HATI (SUAMI, ISTERI, ANAK DAN LAIN-LAIN)

    Zikir Pelembut Hati

    Zikir ini elok diamalkan oleh isteri yang mahu hati suaminya menjadi lembut.

    (1) Ya Aziz (2) Ya Jabbar (2) Ya Mutakabbir

    TIPS: Mulakan dengan membaca Al Fatihah sekali kemudian diikuti dengan doa ini.

    Maksudnya: Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah-belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (Surah Al-Hasyr Ayat 21).

    Baca juga Surah Toha ayat 1 hingga 5

    Maksudnya: 1) Taa. Haa 2) Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. 3) Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah. 4) Al-Quran diturunkan dari Tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. 5) Iaitu Allah Ar-Rahman, yang bersemayam di atas ‘Arasy.

    Kemudian berdoa: “Ya Allah, lembutkanlah hatinya sepertimana Engkau melembutkan bagi Daud akan besi.” Isteri juga boleh membaca doa ini sewaktu suami tidur. Hembuskan di tapak tangan dan letakkan di hati (dada) suami. Mudah-mudahan Allah SWT lembutkan hatinya.

    DOA PENGIKAT KASIH SAYANG SUAMI ISTERI


    Maksudnya: “Letakkanlah anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka biarlah laut itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuh-Ku dan musuhnya dan Aku telah tanamkan dari kemurahan-Ku perasaan kasih sayang orang terhadapmu dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasan-Ku.”

    TIPS: Apabila bersua dengan pasangan, baca ayat ini. Tidak perlu membaca dengan kuat, memadai sekadar membaca di dalam hati.

    DOA KEBAHAGIAAN SUAMI ISTERI

    Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Imran Ayat 31)

    DOA ISTERI BUAT SUAMI

    Maksudnya: “Ya Allah Ya Tuhanku, Yang Maha Penyayang. Jadikanlah suamiku sebagai pemimpin yang baik bagi diriku dan anak-anak kami. Jagalah suamiku di dalam mencari rezeki-Mu dan bawalah dia kembali dengan membawa reda-Mu. Hanya kepada-Mu kami berserah dan hanya kepada-Mu kami memohon pertolongan. Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim. Amin ya Rabbal ’alamin.”

    DOA PENGASIH BUAT SUAMI ISTERI
    Maksudnya: (Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: “Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku.” (Surah Yusuf Ayat 4)

    DOA MOHON JODOH DAN KETURUNAN YANG BAIK

    Maksudnya: Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakariya, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi.” (Surah Al-Anbiya Ayat 89)

    DOA MOHON ZURIAT

    Maksudnya: Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan. Surah Al-Imran Ayat 38

    DOA NABI ISA MOHON REZEKI

    Maksudnya: “Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit yang turunnya akan menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mukjizat) daripada-Mu (yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaan-Mu); dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi rezeki.” Surah Al-Maidah Ayat 114

    DOA MOHON DIMURAHKAN REZEKI

    Maksudnya: “Allah Maha Lembut tadbir-Nya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihan-Nya) kepada hamba-hambaNya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” Surah Asy-Shura Ayat 19

    DOA MOHON REZEKI YANG LUAS

    Maksudnya: “Dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.”

    DOA AGAR SUAMI DAN ISTERI SELALU DIBERI KEMUDAHAN DALAM URUSAN


    Maksudnya: (Ingatkanlah peristiwa) tatkala serombongan orang-orang muda pergi ke gua lalu mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisi-Mu dan berikanlah kemudahan- kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami.”

    DOA AGAR PASANGAN SETIA DAN ELAKKAN SUAMI ISTERI BERGADUH

    Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai ketenangan). Surah Asy-Syura Ayat 19

    DOA SUPAYA DICUKUPKAN KEPERLUAN

    Maksudnya: ”Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepada-Nya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar.”

    DOA SEBELUM BERJIMAK

    Maksudnya: Dengan nama Allah, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah dari syaitan apa yang akan Engkau kurniakan kepada Kami.

    DOA KEBAHAGIAAN SEKELUARGA

    Maksudnya: Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”

    DOA AGAR DIRI, PASANGAN DAN ANAK MENJAGA SOLAT

    Maksudnya: Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. Surah Ibrahim Ayat 40

    DOA UNTUK MEMPEROLEH ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH


    Maksudnya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari golongan orang-orang yang soleh. Surah As-Shaffat Ayat 100.

    DOA PERLINDUNGAN UNTUK ANAK

    Maksudnya: Aku berlindung kepada Allah untukmu berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat. Hadis Riwayat Al-Bukhari (3371)

    DOA MENGHILANGKAN PERASAAN MARAH

    Maksudnya: Ya Allah! Ampunilah dosaku dan hilangkan marah hatiku dan selamatkanlah aku dari syaitan.

    DOA MEMOHON KETABAHAN HATI

    Maksudnya: Dan apabila mereka (yang beriman itu) keluar menentang jalut dan tenteranya mereka berdoa dengan berkata, “Wahai Tuhan kami limpahkanlah sabar kepada kami dan teguhkanlah tapak pendirian kami, serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir.”

    DOA ELAK GANGGUAN JIN/SYAITAN

    Maksudnya: Wahai Tuhanku, aku berlindung kepada-Mu dari hasutan syaitan-syaitan. Dan aku berlindung kepada-Mu supaya syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku. (Surah Al-Mu’minun Ayat 97 dan 98)

    DOA KETIKA BERLAKU INZAL (KLIMAKS)

    Suami menyebut di dalam hati tanpa menggerakkan bibir doa ini ketika hendak berlakunya inzal.

    Maksudnya: Maha Suci Allah yang menjadikan manusia daripada air (mani), lalu diadakan pertalian darah (nasab) dan hubungan musaharah (hubungan kekeluargaan berpunca dari perkahwinan, seperti mentua, menantu, ipar dan lain lain). Dan adalah Tuhanmu Maha Berkuasa.” Surah Al-Furqan ayat 54

    DOA PENDINDING SIHIR


    Maksudnya: Oleh itu, berperanglah (wahai Muhammad) pada jalan Allah (untuk membela Islam dari pencerobohan musuh) engkau tidak diberati selain daripada kewajipanmu sendiri. Dan berilah perangsang kepada orang-orang yang beriman (supaya turut berjuang dengan gagah berani). Mudah-mudahan Allah menahan bahaya serangan orang-orang yang kafir itu. Dan (ingatlah) Allah amatlah besar kekuatan-Nya dan amatlah berat azab seksa-Nya. (Surah An-Nisa’ Ayat 84)

    DOA PEMBATAL SIHIR

    Maksudnya: “(Jika aku lepaskan dia pergi bersama-sama kamu), aku tidak menaruh kepercayaan kepada kamu menjaganya melainkan seperti kepercayaanku kepada kamu menjaga saudaranya dahulu (yang telah kamu hampakan. Oleh itu aku hanya menaruh kepercayaan kepada Allah), kerana Allah jualah Penjaga yang sebaik-baiknya, dan Dialah jua Yang Maha Mengasihani dari sesiapa sahaja yang menaruh belas kasihan.”

    “Dan Allah juga sentiasa menetapkan perkara yang benar dengan kalimah-kalimah perintah-Nya, walaupun yang demikian dibenci oleh orang-orang yang melakukan dosa.” (Surah Yunus Ayat 81 dan 82)

    DOA KEBAHAGIAAN DI DUNIA DAN AKHIRAT

    Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka.”




    Sumber: intrend.com

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: 25 Doa Mujarab Untuk Kasih Sayang Suami Isteri Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top