728x90 AdSpace

  • Latest News

    Wednesday 17 May 2017

    Apa Beza Penutup Botol Air Warna Biru dan Putih?





    Samaada anda perasan atau tidak, air mineral mempunyai dua jenis iaitu penutup yang bewarna putih dan juga berwarna biru. Sesekali tertanya juga, apa bezanya kedua-dua air itu.

    Dari segi saiz botol mungkin tak begitu ketara, tetapi dari segi harganya yang agak jauh berbeza.

    Sesetengah ibu bapa jika berpesan kepada anak hendak membeli air mineral pastikan beli yang penutup botolnya bewarna biru, dalam hati tertanya-tanya kenapa warna biru?

    Warna putih tu tak sama ke? Lain-lain ke? Korang mesti pelik kan kenapa mesti nak yang penutup warna biru. Padahal yang penutup warna putih pun sama je, air mineral juga.

    Sebenarnya kita yang tidak ada pengetahuan tentang perkara itu, sebenarnya ibu dan ayah kita sudah tahu apa perbezaan antara kedua-dua jenis air meneral tersebut. Kalau dulu beli saja air mineral asalkan hilang haus tanpa mengetahui bagaimana terhasilnya air mineral tersebut. Bagi kita air mineral itu semua nampak sama saja, sekarang dah terbongkar disebalik warna penutup botol putih dan biru


    Penutup biru

    Diperolehi dari sumber air bawah tanah, dipam naik dan akan menjalani proses penyulingan kemudian dibotolkan. Baru boleh dilabelkan sebagai air mineral.


    Penutup putih


    Merupakan air paip yang ditadah kemudian menjalani proses penyulingan. Bahan kimia yang ditambah semasa mejadi air paip sahaja sudah menyebabkan keaslian air itu hilang. Sebab tu air penutup putih hanya dilabelkan sebagai air minuman atau “drinking water” dan harganya pun lebih murah dari air mineral yang berpenutup biru.

    Jadi lepas ni jika ibu dan ayah anda meminta anda beli air mineral penutup warna biru tu, tak perlu nak fikir banyak lagi, tak perlu nak pening-pening fikir kenapa macam tu. Sebab tu penting untuk kita mengetahui sesuatu yang dianggap remeh seperti ini.



    Sumber : eraFm

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Apa Beza Penutup Botol Air Warna Biru dan Putih? Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top