728x90 AdSpace

  • Latest News

    Saturday 29 April 2017

    Wanita Malaysia Mudah Terpedaya Jerat Cinta Militan IS




    Atas nama jihad, segelintir wanita tempatan sanggup bergadai harta dan wang tunai sebelum ditinggalkan terumbang-ambing di luar negara gara-gara terperangkap dengan cinta anggota kumpulan militan Daesh (militan IS) tempatan.

    Impian untuk berjuang dan mencari cinta di Syria sebaliknya hanya janji kosong apabila harta mereka mencecah jutaan ringgit itu diperah anggota kumpulan militan berkenaan sebelum dilesapkan entah ke mana.

    Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, lebih daripada 20 wanita tempatan telah diperdaya anggota militan Daesh dengan dijanjikan cerita dan masa depan yang indah di Syria sebaik sahaja mendirikan rumah tangga di sana.

    Jelas beliau, semua maklumat tersebut diperoleh daripada pendedahan beberapa wanita yang ditahan di negara ini dan Turki ke­rana merancang untuk menyertai kumpulan pengganas itu di Syria.

    “Sebab cinta juga mereka sanggup menggunakan wang pe­ngajian, menjual kereta serta kediaman sehinggakan membuat pinjaman bank sebelum diarahkan untuk meninggalkan Malaysia menerusi penerbangan transit sebelum tiba di Istanbul, Turki selepas dana yang dikumpul mencukupi.

    “Mereka kemudiannya dika­wal oleh penjaga-penjaga di rumah sementara bersama beberapa warga asing termasuklah dari Indonesia dengan menyerahkan pasport dan telefon bimbit bagi mengelakkan diri daripada dikesan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Kata Ayob Khan, derita wanita-wanita itu mula dirasai apabila penjaga meminta wang bagi tujuan menanggung kos penginapan, makan dan minum sepanjang berada di rumah sementara tersebut.

    Malah katanya, ada kalangan wanita itu telah tinggal lebih kurang lima bulan sehingga kehabisan wang simpanan selepas diberi kepada penjaga rumah menyebabkan impian untuk ke Syria terkubur.

    Memburukkan lagi keadaan penjaga itu turut mengambil ke­sempatan menipu wanita-wa­nita terbabit dengan menyerahkan kad bank untuk mengeluarkan wang saku yang kononnya dikirim oleh Mohamad Wanndy.

    “Tetapi apa yang berlaku, penjaga ini bersubahat dengan Mohammad Wanndy mengeluarkan wang yang ada untuk dibahagi-bahagikan antara mereka berdua. Habis sahaja wang ‘dikerjakan’ penjaga akan mencari cara untuk menghalau wanita-wanita ini daripada rumah sementara.

    “Cara paling mudah dengan membawa wanita-wanita ini ke sempadan Turki-Syria seperti di Hatay dan Gaziantep memandangkan kawasan ini dikawal oleh pihak berkuasa bagi menyekat individu-individu ke Syria,” tambahnya.

    Tambahnya, kebanyakan me­reka menaiki bas dan van ditahan dan dipenjarakan oleh pihak berkuasa Turki kerana tinggal lebih masa.

    “Manakala penjaga pula akan menghilangkan diri dan mencari wanita-wanita lain untuk diperdayakan sementara mangsa pula dihantar pulang ke negara asal dengan wang simpanan kehabisan.” ujarnya. – UTUSAN

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Wanita Malaysia Mudah Terpedaya Jerat Cinta Militan IS Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top