728x90 AdSpace

  • Latest News

    Sunday 30 April 2017

    Banyak Sekolah Terpaksa Ditutup Di Singapura Kerana Kurang 'Aktiviti Seks'




    Ketika negara jirannya sibuk membina banyak sekolah baharu ekoran pertambahan pesat penduduk, lain pula hal berlaku di Singapura apabila terpaksa menutup sejumlah sekolah.

    Langkah tersebut yang diumumkan baru-baru ini mencatatkan rekod jumlah paling banyak dalam sejarah republik tersebut, namun ia dirujuk pula oleh pihak Kementerian Pendidikan (MOE) dengan istilah sebagai penggabungan

    Menterinya sendiri, Ng Chee Meng dilaporkan oleh stesen penyiaran milik pemerintah Channel NewsAsia turut menyifatkan tindakan dramatik di luar jangkaan berkenaan sebagai “keputusan yang agak sukar tetapi perlu.”

    Beliau juga menganggap insiatif penggabungan sekolah kali ini adalah disebabkan kadar kelahiran yang semakin berkurangan di seluruh Singapura sekali gus menyebabkan kemerosotan jumlah kemasukan pelajar baharu.

    Agensi berita tempatan MediaCorp melaporkan, kadar kelahiran rakyat Singapura dan Penduduk Tetap (PR) antara tahun 1993 dengan 2002 merosot signifikan daripada sekitar 49,000 kepada 39,000, turun kira-kira 20 peratus.

    Warga Singapura sendiri sejak dua dekad lalu dikatakan kurang berminat lagi kepada institusi perkahwinan kerana berasa bimbang tidak dapat melaksanakan komitmen terhadap pasangan dan keluarga mereka jika berumahtangga.

    Bukan itu sahaja, mereka yang berkahwin pula lebih selesa merancang kelahiran dengan memiliki jumlah anak yang kecil kerana takut tidak mampu dari sudut ekonomi selain tekanan kos sara hidup kini amat tinggi di Singapura.

    Ini menyebabkan pemerintah republik itu menawarkan insentif kepada generasi muda yang masih bujang untuk segera berkahwin di samping memberi bonus dan cuti tambahan kepada pasangan atas setiap bayi dilahirkan.

    Namun anehnya, penjualan kondom di republik itu naik mendadak sekali gus memberi gambaran ramai gemar main seks bebas termasuk curang dengan pasangan sendiri tetapi enggan hamil akibat takut dipertanggungjawabkan.

    Desakan ekonomi turut memainkan peranan apabila ramai pekerja sanggup bertugas lebih masa sehingga lewat malam untuk mendapat lebihan upah dan akhirnya malas melakukan hubungan seks ekoran letih tubuh badan.



    Dalam pada itu, MOE menerusi kenyataan media melaporkan usaha penggabungan itu akan menjejaskan 14 buah sekolah rendah, enam sekolah menengah dan julung kalinya lapan maktab rendah turut ditutup pada 2019 kelak.

    Unjuran kemasukan pelajar baharu ke maktab rendah menjelang 2019 juga didapati bakal merosot sebanyak 20 peratus, daripada sekitar 16,000 kepada 12,800 orang, iaitu angka terendah sejak tahun 2014, menurut MOE.

    Menerusi laman Facebook milik Chee Meng, beliau berkata pihak MOE tidak memandang ringan perkara itu. Ia meneruskan penggabungan hanya “setelah yakin ia adalah untuk kebaikan para pelajar pada masa akan datang”.

    Beliau sendiri memikirkan tentang keputusan dengan meninjau pelbagai kemungkinan lain tetapi, jika tidak diambil, beberapa institusi cuma menampung kurang separuh jumlah pelajar daripada angka ideal sepatutnya.

    “Ada juga sesetengah maktab rendah mendapati agak sukar untuk mendapatkan walau setakat minimum 200 pelajar baharu memandangkan jumlah kohort pun menjunam pada tahun-tahun akan datang,” kata Chee Meng.

    Beliau juga berkata reaksi yang mendalam tentang penggabungan tersebut boleh difahami dan menambah usaha-usaha akan diambil bagi memastikan warisan dan budaya cemerlang institusi yang terjejas itu akan dipelihara.

    “Keputusan sukar itu menjejaskan kita secara peribadi, sebagai pelajar, alumni, ibu bapa dan guru. Meskipun kita faham, kita tetap berasa kehilangan imej unik tertentu apabila sesebuah sekolah digabungkan,” jelas Chee Meng.

    Tiada kakitangan yang akan diberhentikan kerja disebabkan oleh langkah tersebut, menurut MOE. Penggabungan sekolah bukanlah sesuatu yang baharu kerana enam buah sekolah rendah pernah digabungkan pada 2015 lalu.

    Manakala lapan buah sekolah menengah terpaksa digabungkan pada tahun lalu dan 22 buah sekolah menengah lagi digabungkan pada tahun ini dan juga menjelang tahun depan, tambah MOE. – Agensi

    "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 Comments:

    Post a Comment

    Tidak menerima sebarang komen yang menghina dan maki caci

    Item Reviewed: Banyak Sekolah Terpaksa Ditutup Di Singapura Kerana Kurang 'Aktiviti Seks' Rating: 5 Reviewed By: Editor
    Scroll to Top